InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
17 berichten
Pagina 1½ van 2
Je leest nu onderwerp "Hoefschoenen"
Volg datum > Datum: woensdag 26 september 2018, 22:2526-9-18 22:25 Nr:275139
Volg auteur > Van: Merel Stoffers Opwaarderen Re:275138
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur
Merel Stoffers
Nederland


2090 berichten
sinds 1-2-2009

Het grote verschil tussen de schoenen zit vooral in de pasvorm inderdaad.
Volg datum > Datum: donderdag 27 september 2018, 13:0227-9-18 13:02 Nr:275140
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:275139
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

e m kraak
Nederland


7959 berichten
sinds 5-5-2004
Merel Stoffers schreef op woensdag 26 september 2018, 22:25:

> Het grote verschil tussen de schoenen zit vooral in de pasvorm inderdaad.

En dat lijkt nog steeds haast wel het enig rationele argument! Als ik hoefschoenfabrikant was zou ik daarom meer aandacht besteden aan variabelen in (verstelbare) pasvormen, ook Scootboot mist hier nmm een paar kansen (die 3 plastic straps rond de hielballen zijn nmm perfect verstelbaar te maken). Lijkt mij een open deur toe en die schoenen zijn verdorie allemaal duur zat voor een stukkie plastic, ik vind dat ik daarvoor doordachte topkwaliteit mag verwachten!
Maar ja, ook mensen lopen tegenwoordig niet meer op maatschoenen en eigenlijk altijd al moedwillig op niet passende schoenen omdat een of andere stomme mode dat mooi vond www.youtube.com/watch?v=EkfLdL4CFFE , zelfs mijn klompenmaker is nog de enige die maatwerk aflevert! Daar is de beste man dan ook wel wereldkampioen in zijn soort mee geworden :-) Misschien ben ik wel gewoon een ouwe zeur en veel te veeleisend want als ik praktisch denk en besef dat de meesten niet eens aan goed natuurlijk bekappen toe komen, waar heb je het dan nog over?

Maar toch! Heb het allemaal wat beter bekeken, gejoetjoebt, en geprobeerd er wat over na te denken. Ik zie en vermoed toch echt veel meer verschillen: zoals al gezegd balans en gewicht, maar ook materiaaleigenschappen zoals slijtage, vormvastheid, flexibiliteit en noem eigenlijk maar op. Een filmpje van Renegade leert mij bij voorbeeld dat het contactoppervlak (de zool van de schoen) significant naar voren schuift. Wat doet dat met de beweging? Mijn vermoeden is dat het de afrol vertraagt maar nogmaals, echte onderzoeksresultaten kan ik nergens vinden :-(
Nergens ook zie ik naar voren komen dat de hoek van de toon t.o.v. de bodem verschilt. Standaard (dat is dus géén individuele finetuning!) leerde je vroeger 45 graden vóór en 54 achter te bekappen, dus eerste conclusie zou nmm moeten zijn dat er schoenen voor vóór- en voor achterhoeven zouden moeten zijn!) maar daar is dus niet alles mee verteld want korter/stijler, of "opzet" voor veroorzaakt een snellere afrol, bij voorbeeld. De achterbenen iets sneller of trager maken voorkomt aantikken, ander voorbeeld. Niet alleen hoeking maar ook gewicht speelt hierin mee. Hoe beter hoefschoenen echt passen, des te nauwer dit komt uiteraard. Andersom geredeneerd: als het allemaal niets uit maakt past het niet of zeer matig :-P

Nogmaals gewicht, omdat het zo belangrijk is: de lichtste (Scoot Boot, volgens eigen zeggen, en meteen de enige afaik die dit aangeeft en als verkoopargument brengt) schoenen wegen 250 gram, dus neem ik maar aan dat alle andere zwaarder zijn. Daar ben je er echter niet mee, want in gebruik zullen de meesten aanmerkelijk zwaarder worden! (Dat aanmerkelijk zwaarder worden zou er mee te maken kunnen hebben dat het van de ijscoclub niet mag, wéét ik natuurlijk niet maar lijkt mij in de rede liggen hoewel het dan weer vreemd is dat die scootboots niet op die ijscolijst staan). Dat heeft uiteraard alles met het materiaalgebruik te maken.
Waar zouden we zijn zonder joetjoeb, dus ter illustratie:
www.youtube.com/watch?v=GzhefHqu4Rk
www.youtube.com/watch?v=SiXsAUBniQE
www.youtube.com/watch?v=DQUr8IsjtDc
www.youtube.com/watch?v=_zwaM-_WbrQ
Deze dame heeft naar het zich laat aanzien een fortuin aan verschillende hoefschoenen uitgegeven, dus laten we indachtig het Chinese spreekwoord leren door ervaring van anderen. Ik ben het, onverkort mijn bemerkingen omtrent ontbreken van iedere vorm van finetuning, zelfs het ontbreken van voor/achter-model (scootboot heeft ten minste wel rondere/ovale modellen), eens met haar verhaal over wat allemaal niet werkt en deel zover het strekt het enthousiasme over Scootboot. Net zoals die opplakdingen die van de ijscoclub mogen is dit model tenminste lekker minimalistisch en zinnig in materiaalkeuze, lijkt mij tenminste.

Ik ben behoorlijk teleurgesteld dat 10 jaar verdere uitontwikkeling van hoefschoenen niet veel rationeel resultaat heeft opgeleverd behalve dat de producten minder lomp dan de "smitjes" van het eerste uur zijn geworden - maar durf best te beweren dat ik kan bekappen als de besten. "Kleine" verschillen in hoeking kunnen alle verschil maken; dát is waarom ze op de renbanen aan alu-beslag hechten (want op blote voeten werkt dat uiteraard niet lang!). Het maakt veel uit voor de wijze van voortbewegen of een pas 10 cm langer of korter wordt, afrolmoment en gewicht (of juist wegnemen van gewicht!) veroorzaakt behoorlijk verschil in actie en de vorm van de pas (en ja, dat kun je allemaal gewoon filmen, heren schoenfabrikanten!).
Ter illustratie van dit deel van mijn verhaal een filmpje van een (amerikaanse) hoefSMID die verstand van zaken lijkt te hebben www.youtube.com/watch?v=XbhJCP2zpXI

Wat ik echter toch vooral naar voren vind komen is modieus - schoenen moeten mooi gevonden, kekke kleurtjes galore. In NL waar paardensport bijna geheel een meisjesding is snap ik die marketing want de gemiddelde sufkut heeft toch 0,0 sjoege van hoeven, maar global snap ik het echt niet. Met die flauwekul win je het denk ik nooit van high end professionals met tradi beslag! Het niveau van de gemiddelde NLse hoefsmid is nmm om te huilen maar dat is weer een andere zaak, dat is altijd zo geweest omdat het voldeed aan de lokale vraag en we hebben hier, bij voorbeeld, nu eenmaal nooit racerij van betekenis gehad, wel boerentrekpaarden.
Misschien wordt dit alles nu net niet van belang geacht voor endurance en dáár snap ik niets van!? Die hebben toch ook voor- en achterhoeven... :-S

Over de meeste hoefschoenen word ik nog steeds niet enthousiast. Dat hoefde ook nooit omdat de gedachte vanuit natuurlijk bekappen was dat het een noodgreep was, bedoeld voor overgang naar blootsvoets bij eerder beslagen paarden wiens hoeven in min of meerdere mate vernield waren.
Ik ben dus maar weer blij dat mijn knul geen schoenen nodig heeft, maar áls ik op grond van huidige info zou moeten kiezen dan zou ik de flexibele scootboots proberen. Dit model verdient steun en verdere doorontwikkeling nmm.
Wie van jullie gebruikt schoenen?
Volg datum > Datum: donderdag 27 september 2018, 14:1627-9-18 14:16 Nr:275141
Volg auteur > Van: Merel Stoffers Opwaarderen Re:275140
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur
Merel Stoffers
Nederland


2090 berichten
sinds 1-2-2009
Hmm, er valt wel iets te zeggen voor die oranje Renegades bv - die vind je terug als je ze verliest :-M
Volg datum > Datum: donderdag 27 september 2018, 17:1527-9-18 17:15 Nr:275142
Volg auteur > Van: Coralie Opwaarderen Re:275141
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Coralie
Gulpen
Nederland

Jarig op 21-7

1973 berichten
sinds 11-8-2004
Merel Stoffers schreef op donderdag 27 september 2018, 14:16:

> Hmm, er valt wel iets te zeggen voor die oranje Renegades bv - die vind je
> terug als je ze verliest :-M

Ha, daar zit dus bij alle soorten schoenen de zwakke plek:
verlies tijdens rijden :-M

Ik heb ze gelukkig altijd weer terug gevonden.. Grinn!
Volg datum > Datum: donderdag 27 september 2018, 19:3827-9-18 19:38 Nr:275143
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:275142
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

e m kraak
Nederland


7959 berichten
sinds 5-5-2004
Coralie schreef op donderdag 27 september 2018, 17:15:

> Merel Stoffers schreef op donderdag 27 september 2018, 14:16:
>
>> Hmm, er valt wel iets te zeggen voor die oranje Renegades bv - die vind je
>> terug als je ze verliest :-M
>
> Ha, daar zit dus bij alle soorten schoenen de zwakke plek:
> verlies tijdens rijden :-M

En dat komt dus omdat ze niet passend zijn. Je kunt zoveel flappen als je maar bedenken kan om elkaar heen wikkelen en velcro-en maar dat doet het niet beter passen. Vergelijk, voor mensen, rubber laarzen: goed passende laarzen verlies je niet makkelijk in de modder.
Nu vraag ik mij wel af of je correct passende Scootboots, welk ontwerp mij als kunstemaker/ontwerper verreweg het meest aanstaat, ook verliest.
Volg datum > Datum: zondag 7 oktober 2018, 11:187-10-18 11:18 Nr:275145
Volg auteur > Van: Myriam Opwaarderen Re:275140
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Myriam
Maastricht
Nederland


2237 berichten
sinds 8-11-2004
e m kraak schreef op donderdag 27 september 2018, 13:02:

> ", maar áls ik op grond van huidige info zou moeten kiezen dan zou ik de flexibele scootboots proberen. Dit model verdient steun en verdere doorontwikkeling nmm.
> Wie van jullie gebruikt schoenen?"

Gelezen en (deze keer) begrepen :)
Ikke dus- gebruik hoefschoenen voor Haflinger en niet voor Ijslandse - niet nodig omdat ze wél aandachtig edoch niet zó gevoelig op onze vuurstenen loopt.
Haflinger is altijd wel een geval apart geweest in lijf en leden en hoeven...
Eerst Cavallo met sokken erin (alle sokken zijn ondingen :-() Equine Fusion (draaiden rond- gingen sloffen) Dan de Floating Boots maar die hebben een "plateautje" onder de straal- een soort omgekeerde straal. Op het plateautje zit nóg een soort haaievin maar dát heeft de toenmalige bekapper er gelukkig meteen afgefreesd.
Ik had het idee dat ze nóg niet zó heel vlot liep ondanks de hoefschoenen (aard en ruiter en gewicht en ondergrond meegerekend) Omdat ik bijna altijd een beetje bang ben dat ze pijn in de voeten heeft hebben we een voorzichtig tempo ontwikkeld :-(... De floating boots zijn in mijn ogen wat een goeie bergschoen is - B-schoen.
En nu sinds kort: scootboots+ zooltjes met passervice. (niet omdat verkoper alleen díe schoenen heeft- hij heeft er in alle soorten en maten - de camionet is er speciaal voor aangeschaft :)
Ik leer weer méér over bekappen - het is wennen en een onzeker gevoel soms om iets of wat mínder te doen - maar met deze schoenen vergeet ze soms dat er een berm is en dat is nieuw. De onderkant van de hoef lijkt nu (na een maand iets ander bekapgedrag :) van mij... wat holler te gaan staan en op tocht met Haflinger als handpaard zonder schoenen leek het ook vlotter te gaan. Ik schrijf "leek" en dat soort woorden want tja...we zijn al een tijdje bezig.... eerst maar eens over wat langere periode ervaren.
En dat flashy van die euh...hoe heten die? Grinn! Ik heb die fluoriscerende bandjes er nu wél omgedaan want nu worden de schoenen gezien en al een paar keer werd er uitleg gevraagd! Zó spreiden wij de kennis $1
Indien het antwoord alleen maar "ja" mocht zijn Egon.... =-)


Myriam
Volg datum > Datum: zondag 7 oktober 2018, 11:217-10-18 11:21 Nr:275146
Volg auteur > Van: Myriam Opwaarderen Re:275143
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Myriam
Maastricht
Nederland


2237 berichten
sinds 8-11-2004
e m kraak schreef op donderdag 27 september 2018, 19:38:

> Coralie schreef op donderdag 27 september 2018, 17:15:
>
>> Merel Stoffers schreef op donderdag 27 september 2018, 14:16:

> niet beter passen. Vergelijk, voor mensen, rubber laarzen: goed passende
> laarzen verlies je niet makkelijk in de modder.
> Nu vraag ik mij wel af of je correct passende Scootboots, welk ontwerp mij
> als kunstemaker/ontwerper verreweg het meest aanstaat, ook verliest.

Ik zou durven wedden dat de floating boots het meest stevig aan de voeten zitten. Ze "plakken" aan de hoeven. Cavallo ben ik wel eens kwijtgeraakt.
De scootboots lijken ook stevig te zitten maar met ons tempo ben ik meestal geen referentie daarvoor :)

Myriam
Volg datum > Datum: maandag 8 oktober 2018, 8:008-10-18 08:00 Nr:275147
Volg auteur > Van: Coralie Opwaarderen Re:275145
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Coralie
Gulpen
Nederland

Jarig op 21-7

1973 berichten
sinds 11-8-2004
Myriam schreef op zondag 7 oktober 2018, 11:18:

> En nu sinds kort: scootboots+ zooltjes met passervice. (niet omdat
> verkoper alleen díe schoenen heeft- hij heeft er in alle soorten en maten
> - de camionet is er speciaal voor aangeschaft :)
> Ik leer weer méér over bekappen - het is wennen en een onzeker gevoel
> soms om iets of wat mínder te doen - maar met deze schoenen vergeet ze
> soms dat er een berm is en dat is nieuw. De onderkant van de hoef lijkt nu
> (na een maand iets ander bekapgedrag :) van mij... wat holler te gaan
> staan en op tocht met Haflinger als handpaard zonder schoenen leek het ook
> vlotter te gaan.

Ah Myriam,
Dat klinkt goed!
Bij mijn Haflinger is dat ook zo gegaan: na een tijd extra gevoelig lopen (5 maanden ongeveer) gingen haar hoeven hol trekken en liep ze super!
Maar bij jou is die periode van gevoelig lopen al wel meer dan 5 JAAR!
Dus:
Wat ben je anders gaan doen bij het bekappen..!!??
Volg datum > Datum: maandag 8 oktober 2018, 20:598-10-18 20:59 Nr:275148
Volg auteur > Van: Myriam Opwaarderen Re:275147
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Myriam
Maastricht
Nederland


2237 berichten
sinds 8-11-2004
Voorlopig iets minder, behalve steunsels, ik vijl nu échte nageltjes...en ze zijn niet (meer) afgekloven... scootboots met zooltjes helpen... misschien over 5 maanden....rockcruncher ?
Myriam
Volg datum > Datum: dinsdag 9 oktober 2018, 16:429-10-18 16:42 Nr:275149
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:275148
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

e m kraak
Nederland


7959 berichten
sinds 5-5-2004
Myriam schreef op maandag 8 oktober 2018, 20:59:

> Voorlopig iets minder, behalve steunsels, ik vijl nu échte nageltjes...en
> ze zijn niet (meer) afgekloven... scootboots met zooltjes helpen...
> misschien over 5 maanden....rockcruncher ?
> Myriam

Je maakte de hoeven te kort? Dat komt vaker voor denk ik....
Leukje én medeleven in dit geval geen fautje ;-)
Medeleven met al het geworstel, leukje voor je doorzettingsvermogen!
Jij hebt dus ook al aardig wat verschillende hoefschoenen geprobeerd.

Toch, en daar blijf ik bij, is mijn ervaring dat 1x goed op de hoeven zetten duurzaam helpt (dan heb ik het uiteraard niet over finetuning voor racerij), ik heb er al zgn. "ataxie" als sneeuw voor de zon mee doen verdwijnen, kreupel en aantikken, noem maar op.
Een andere nmm heel goede methodiek is verwaarlozen, dus met rust laten, maar dan wél op een goede ondergrond - een berg puin doet wonderen! Grote blokken tot gruis, van alles wat, zorgt ervoor dat surplus aan hoeven vanzelf afbreekt en de individueel optimale vorm er als het ware in slijt. En dat wist Xenophon al, want daar heb ik het van afgekeken (staat jaren terug op fit forum ergens).
Volg datum > Datum: woensdag 10 oktober 2018, 9:2610-10-18 09:26 Nr:275150
Volg auteur > Van: Myriam Opwaarderen Re:275149
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Myriam
Maastricht
Nederland


2237 berichten
sinds 8-11-2004
fit =dit maar dát fautje is te verwaarlozen ;-)
Meneer Kraak, ik heb je gebookmarked want ik denk dat ik jouw weg oftewel die van Xenophon op ben aan het gaan in samenwerking met de huidige bekapper. Als ik de hoef bekijk - vanonder - dan lijkt die iets tegen de PN regels in te gaan. En dát is echt met pijn in de buik...ervan af blijven! Behalve wat ik al zei...want ik wil het wel nog kunnen overzien. (Ik heb al een stenig pad in de PP en paden! overal rondom ;-) )

Bekapper is nog één keer teruggeweest méér voor mij dan voor de hoeven! Ik bedoel: om mij gerust te stellen! Dat was nuttig want ik wil alle uitleg liefst 3x horen.
Nu moet de hoef weer de "ruwbouwconstructie" krijgen.
Eigenlijk zoiets als wat jij zegt, als ik het goed begrepen heb.
Al mijn vragen over die lange periode zijn niet alle beantwoord maar als het nu zou verbeteren en misschien droom ik, maar het lijkt erop. Het mag ietsje minder.

Myriam
Volg datum > Datum: woensdag 31 oktober 2018, 9:4831-10-18 09:48 Nr:275152
Volg auteur > Van: Arabesk Opwaarderen Re:275138
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

Arabesk
Homepage
Nederland

Jarig op 22-11

3776 berichten
sinds 14-9-2004

> vooral endurance is wat voor hoefschoenen open staat

dat is ook de enige sport waarvoor je ze echt nodig zou kunnen hebben; 100 km rit in de Eifel bijvoorbeeld. Voor wedstrijden in Nederland waar vrijwel alles zand is, wordt het al wat minder noodzakelijk.

Waarom zou je schoenen nodig hebben voor dressuur en springen?
Volg datum > Datum: woensdag 31 oktober 2018, 10:1431-10-18 10:14 Nr:275153
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:275152
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur

e m kraak
Nederland


7959 berichten
sinds 5-5-2004
Arabesk schreef op woensdag 31 oktober 2018, 9:48:

> Waarom zou je schoenen nodig hebben voor dressuur en springen?

Tsja, lieverd, waarom zou je hoefijzers nodig hebben voor dressuur en springen?
Volg datum > Datum: woensdag 31 oktober 2018, 14:0331-10-18 14:03 Nr:275154
Volg auteur > Van: Merel Stoffers Opwaarderen Re:275153
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hoefschoenen Structuur
Merel Stoffers
Nederland


2090 berichten
sinds 1-2-2009
e m kraak schreef op woensdag 31 oktober 2018, 10:14:

> Arabesk schreef op woensdag 31 oktober 2018, 9:48:
>
>> Waarom zou je schoenen nodig hebben voor dressuur en springen?
>
> Tsja, lieverd, waarom zou je hoefijzers nodig hebben voor dressuur en
> springen?

Omdat je dingen vraagt die jij of je paard lastig vinden.
Bv een ruiter die in de weg zit, een wedstrijd op gladde ondergrond, enorme sprongen...
8-S
Je leest nu onderwerp "Hoefschoenen"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
17 berichten
Pagina 1½ van 2
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.