e m kraak schreef op donderdag 27 december 2007, 22:26:
> Nou weet ik niet of ik me met "fabrikant" wel zo aangesproken
> moet voelen,
Nee. Ik geloof dat ik de Libra er niet eens bij heb zien staan.
Waar het mij om gaat is dat het zo ongeveer iedereen schijnt te ontgaan dat bij het verhaal van "touwtje door ringetje" de kracht wordt verdeeld over het ringetje en het touw. Bijna iedereen volgt gewoon waar het touwtje heen gaat en denkt dat DAAR de kracht terechtkomt. En dat is niet zo. Dat is een natuurkundig feit EN je kan dat zelf eenvoudig uittesten, zoals wij met onder andere het schuimpaard hebben gedaan.
Ik vind het een gemiste kans dat op een website die over
bitloos rijden gaat er geen aandacht wordt geschonken aan deze grote misvatting.
Een andere misvatting is dat er bij de sidepull wordt geschreven dat deze "trekt" en bij een kruislingse optoming deze "duwt". In werkelijkheid oefenen ALLE optomingen een duwkracht uit (ze zouden alleen maar kunnen trekken als je ze daadwerkelijk VASTLIJMT aan de vacht, maar dat is nergens het geval). (Je kan dit ook bij een schuimpaard vaststellen: iedere optoming duwt ergens het schuim in, maar geen enkele optoming heeft het voor elkaar gekregen om het schuim ergens uit te rekken). De naam sidepull suggereert een trekkracht, maar op een site die zich richt op
bitloos rijden zou je wel verwachten dat ze daar doorheen prikken en uitleggen hoe het werkelijk zit. In ieder geval kan een sidepull alleen maar DUWEN, en dat is niet altijd op de plaats die je zou verwachten.
Op zich hoeft daar niks mis mee te zijn. Het gaat mij alleen om de informatievoorziening die gebrekkig is. Jammer.
Frans
"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail."