InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
333 berichten
Pagina 2½ van 23
Je leest nu alle berichten van "Inge Teblick"
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 17:165-9-04 17:16 Nr:11251
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11234
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
ebby schreef op zondag, 5 september 2004, 14:16:

>> Moest je géén release gebruiken, maar
>> integendeel blijven knijpen, dan wordt het aanspringen in galop
>> niet beloond en krijg je dus paarden die niet meer aanspringen
>> in galop.

> Over dat vergeten: ik las net in een oude Bit dat er bij
> wetenschappenlijk onderzoek is aangetoont dat paarden zeer
> moeilijk iets vergeten.

Iets kunnen onthouden heeft eigenlijk slechts onrechtsreeks te maken met de motivatie om iets te willen uitvoeren :-).

Inge
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 17:305-9-04 17:30 Nr:11253
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11239
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
Egon, ik werp me de laatste tijd zelden zo vaak in een discussie als deze met jou :-).

e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:

> Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds
> LOL dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je
> met respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.

Uiteraard - wat ik zeg. De eerste keer is een reflex, het handelen naar de herinnering is operant. Handelen kan in dit geval zowel die omheining aanraken zijn, als juist niet aanraken zijn.

>> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
>> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij
>
> De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar
> per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties
> (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.

Waarom? De respons is toch operant (zie boven)?

>> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
>> word je voor je gedrag beloond of gestraft.
>
> "Beloond"? "Gestraft"? Het gaat nmm om de "best result"-balans
> in de perceptie van de leerling.

Belonen en straffen als wetenschappelijke termen, dus toekomstig gedrag vermeerderen of verminderen.
Natuurlijk gaat het altijd om "best result". Iedereen handelt altijd op een manier die hem het beste lijkt, wat een ander daar ook van vindt.

> Ik blijf toch bezwaren tegen jouw (uuh nou ja, anderen verwarren
> dit ook meesterlijk maar van jou verwacht ik meer bewustzijn en
> duidelijkheid :) ) gebruik van de woorden belonen en straffen.
> Ik vind het verwarrend. Ik weet niet waar het je om gaat; bedoel
> je nu hetgeen wat de straf cq. beloning uitdeelt, de uitvoerende
> handeling die straft cq. beloont, of de perceptie van degeen die
> de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende
> zaken.

De uit de perceptie logischerwijze volgende handeling.

> Inderdaad, de ontvanger (leerling) bepaalt de respons (zie mijn
> commentaar hierboven). Maar er blijkt hier nmm niet dat "je
> beloond hebt, in plaats van gestraft" doch slechts dat je
> (methode) genegeerd wordt, omdat de leerling het alternatief van
> "ontsnappen" sociaal aan durft en daar een groter winstpunt op
> de balans van verwacht.

Volgens mij verwar je de uitkomst (iets meer of minder doen) van een bepaalde opeenvolging van gebeurtenissen met waarom het paard doet wat het doet. Waarom het paard doet wat het doet is "best result" voor hemzelf - maar ik kan alleen achteraf zien aan wat hij doet (of hij meer, of minder de schrikdraad gaat aanraken in de toekomst) besluiten of de schrikdraad straffend, dan wel belonend werkt.

> Thanx - just subscribed, and noted that Robin Walter, MS, is of
> same opinion as I am in most recent answer to you and
> (coincidentally?) adds the same example as I did here: "I would
> be more inclined to agree with your assertion that R- is at work
> if there was a "warning tone" as the horse approached the fence;
> then a shock as the horse made contact with the fence." ;-) :-P

Ja, maar hij zegt WEL dat het P+ is - dus operant. MIJN vraag was of er, als er iets positief gestraft wordt, er niet tegelijk iets negatief bekrachtigd wordt - zie de eerdere discussie over dat je geen R- kan hebben zonder eerst iets toe te voegen, wat dus betekent dat je geen R- kan hebben zonder P+ (in de aanwezigheid van een discriminatieve stimulus).

Ik ben een beetje jouw stelling kwijt, Egon - bedoel je dat je alleen maar OC kan hebben als er aan twéé zijden iets operant gebeurt (zender en ontvanger) of bedoel je dat P+ geen OC is, of bedoel je dat OC per definitie niet situationeel kan zijn?

Inge
Volg datum > Datum: maandag 6 september 2004, 7:226-9-04 07:22 Nr:11267
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11266
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Inge: begripsverwarring deels opgelost? Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
e m kraak schreef op maandag, 6 september 2004, 2:05:

> En ik de tabel naar Skinner altijd gebruikt heb:
> r+
> r-

Hmm. Skinner definieerde zélf de vier termen. Verder terug in ARF vind je ergens hoe Bob Baily vertelt dat de Brelands discussieerden met Skinner over waarom hij precies het woord "punishment" had gekozen, omdat het woord in de spreektaal zo beladen is. Hij was inderdaad tegen het gebruik van "punishment", gewoon omdat hij alllerlei bij-effecten zag (trouwens, wie daar echt in geinteresseerd is: er bestaat een heel dik boek van Murray Sidman over de problemen die ontstaan bij straf).

> "Dààr ligt je denkfout", tiepte je, eigenlijk tegen Skinner ;-)

Juist NIET ;-)?! Want SKINNER zelf gebruikte de woorden "+/- punishment" voor het eerst in OC, terwijl jij me zei dat P+ geen onderdeel van OC was, als ik me goed herinner?? Enfin, ik kan me vergissen.

> Daarstraks ad hoc een "p+r- therapie" voor Jo verzonnen, maar
> moet eigenlijk nu meer denken aan Parelli, die p+ blijft
> vermeerderen (de "fasen") tot aan respons, en dan r-, waarbij r-
> het leermoment moet zijn (dat laatste is wél conform Skinner).

Inderdaad - precies dat duidelijk aversieve gebruik van P+ vind ik moeilijk bij PNH - het verklaart veel van wat je ziet in de paarden. Overigens, voor de verdedigers van het opvoeren van druk (vier fases), in 1966 al was er een onderzoek dat bewees dat je dat beter NIET kon doen - gewoon in een keer hupsakee "as much as neccessary" (twee fases volstaan dus, wat er tussenzit is contraproductief).

> Dan vraag je recent of dit omgedraaid geldt, dus: r+ moet p-
> hebben?... hoe kom je daar bij, en geef me eens een duidelijk
> voorbeeld van r+p- ... ik snap je voorbeeld "schrikdraad"
> daarbij ook niet, want áls (!) schrikdraad al onder operante
> modus valt, dan is het p+, zonder r-.

Op ARF stel ik vragen om te weten of ik soms een argument oversla of niet zie. Ik zie geen R- bij de schrikdraad, maar als Frans direct roept: R-, en ik zie het niet, dan ga ik er per definitie van uit dat hij best wel eens gelijk zou kunnen hebben, maar omdat ik het zelf niet zie vraag ik het aan een ander.

> Ik dank je alvast voor de respons en daardoor de leuke
> zelfstudiedag :)

Ik heb nog een paar mooie denkers voor je ivm electrische omheiningen:
- een shock is een primaire punisher (een ongeconditioneerde bestraffer)
- punishers of reinforcers kunnen inherent zijn aan de omgeving
- de term "situationeel leren" hoort niet bij behaviouristische terminologie maar eerder bij rollenspellen

Links:
- An Animal's Trainer's Introduction to Classical and Operant Conditioning:
http://www.wagntrain.com/OC/
- http://psychclassics.yorku.ca/topic.htm#behaviorism

Veel plezier :-),

Inge
Volg datum > Datum: maandag 6 september 2004, 16:106-9-04 16:10 Nr:11298
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11292
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Inge: begripsverwarring deels opgelost? Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
ebby schreef op maandag, 6 september 2004, 15:46:

> Sorry Egon, ik snapte het allemaal vrij aardig tot dat jij en
> Inge de begripsverwarring gingen uitpluizen.

Hoi Ebby,
volgens mij begrijp jij het zoals ik het begrijp ;-).

Hoi Piet e.a. meelezertjes,

LEARNED HELPLESSNESS
A retardation in the acquisition of escape or avoidance responding produced by a history in which responding during the relevant aversive stimuli has had no consequences.
Of ;-)
In the phenomenon called learned helplessness, an animal is first exposed to inescapable and severe aversive stimulation. Eventually the animal gives up and stops attempting to avoid or escape the situation. Next, an escape response, which under ordinary circumstances would be acquired easily, is made available but the animal does not make the response. The organism seems to give up and become helpless when presented with aversive stimulation.

Inge
Volg datum > Datum: maandag 6 september 2004, 17:296-9-04 17:29 Nr:11302
Volg auteur > Van: Inge Teblick Opwaarderen Re:11301
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Inge: begripsverwarring deels opgelost? Structuur
Inge Teblick
Homepage
België


333 berichten
sinds 8-8-2004
> e m kraak schreef op maandag, 6 september 2004, 15:37:
>
>>
>> Sja, in een keer hupsakee... Nagasaki, Hiroshima, tot Irak
>> ('Shock and awe')... leidt net zo tot geleerde hulpeloosheid...
>> en sluimerende haat, die binnen 1 generatie (en daar hebben we
>> het over bij persoonlijke kontakten) niet opgelost kan worden.

Haaa, maar "in een keer hupsakee" in bovenstaand voorbeeld is misschien wel "zo veel als nodig" maar NIET "zo weinig mogelijk". Timing, feel en... balans :-).
Ik pleit enkel voor het niet geleidelijk aan/gefaseerd opvoeren van druk, omdat onderzoek dus leert (Azron & nog een meneer, ben 'm even kwijt) (en de ervaring ;-) ) dat [paarden] geneigd zijn het reageren uit te stellen tot het niet anders meer kan, en zelfs "resistentie" opbouwen tegen de "middenfases".
Uiteraard betekent "in een keer hupsakee" 1/ beleefd vragen (héél klein cuetje/hulpje/signaaltje waar je de zachtheid die het paard al heeft behoudt, dus zo weinig mogelijk, en dan WACHT (dankzij de bridge kàn ik wachten zonder de druk te moeten opvoeren!) en 2/ slechts in uitzonderlijke gevallen de druk opvoeren, maar dan wel "in een keer hupsakee" zoveel als nodig.
Aargh nee, dit wordt de volgende discussie, en 't kàn niet, 't kàn niet, ik heb geen tijd... Ik zwaai even af van dit forum, sommigen van jullie zie ik wel op de clickruiternamiddag en anderen wel eens op een andere keer :-).

Inge
Je leest nu alle berichten van "Inge Teblick"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
333 berichten
Pagina 2½ van 23
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.