InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 34½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 18:385-9-04 18:38 Nr:11255
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11253
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: operant conditioneren Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Inge Teblick schreef op zondag, 5 september 2004, 17:30:

> Egon, ik werp me de laatste tijd zelden zo vaak in een discussie
> als deze met jou :-).

Als we dit nu ook nog voor allen begrijpbaar krijgen dan zou dat nmm niet verkeerd zijn :)

>
> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 15:21:
>
>> Correct, dat weet je niet op voorhand! Daarom denk ik nog steeds
>> LOL dat jij de denk- of interpretatiefout maakt. Nmm verwar je
>> met respons; het is de respons die 4 kwadranten heeft.
>
> Uiteraard - wat ik zeg. De eerste keer is een reflex, het

Een reflex t.o.v. de stroom uit schrikdraad, inderdaad.
-Als we er vanuit gaan dat het ondergaan van die stroom een zuivere toevalligheid is, dan is die 1ste x nmm niet operant.
-Als we er van uitgaan dat die 1ste x het gevolg is van bijv. het onderzoeken van wat het nieuwe om de wei is, dan is het wel operant.
Daarom zei ik eerder al dat schrikdraad, afhankelijk van het leerproces, als variabele onderdeel van beide kan zijn.

> handelen naar de herinnering is operant. Handelen kan in dit
> geval zowel die omheining aanraken zijn, als juist niet aanraken
> zijn.
>
>>> actief betrokken is, het is voldoende dat (alleen) het lerende
>>> wezen al doende ontdekt: de meeste allereerste ontdekkingen bij
>>
>> De onduidelijkheid ligt denk ik bij "al DOENde" en wat je daar
>> per definitie in onderbrengt. Nmm breng jij ook REacties
>> (respons) onder bij acties (impuls). Dát lijkt me onjuist.
>
> Waarom? De respons is toch operant (zie boven)?

Zo bezien beschouw jij "zijn" als handelen, ik niet. Zie boven.

>
>>> "leren" zijn toevallig, kijk maar hoe een baby leert. Al doende
>>> word je voor je gedrag beloond of gestraft.

>> de straf cq. beloning ondergaat? Echt 3 totaal verschillende
>> zaken.
>
> De uit de perceptie logischerwijze volgende handeling.

Dat klinkt me erg behaviouralistisch ;-)
Maar zal in veel gevallen het enige zijn waar je verder op kunt anticiperen.
Toch lijkt het me de moeite eens wat gegevenstreinen te doordenken die op verwachtingspatronen (schaken) werken. Komt vanzelf wel een x boven aan de hand van een aangebracht probleempje...

Onze pogingen om communicatie cognitief uit te breiden kan nmm niet zonder.


> "best result" voor hemzelf - maar ik kan alleen achteraf zien
> aan wat hij doet (of hij meer, of minder de schrikdraad gaat
> aanraken in de toekomst) besluiten of de schrikdraad straffend,
> dan wel belonend werkt.

Dan WORDT het schrikdraad "operant" (verwachtingspatroon) in leerwerking maar IS het niet per definitie.


> iets negatief bekrachtigd wordt - zie de eerdere discussie over
> dat je geen R- kan hebben zonder eerst iets toe te voegen, wat
> dus betekent dat je geen R- kan hebben zonder P+ (in de
> aanwezigheid van een discriminatieve stimulus).

Ik zie niet waarom ze samen moeten gaan. Kúnnen is anders dan moeten.

>
> Ik ben een beetje jouw stelling kwijt, Egon - bedoel je dat je
> alleen maar OC kan hebben als er aan twéé zijden iets operant
> gebeurt (zender en ontvanger)

Nee, het proces, de lerende gebeurtenis moet "operant" zijn, m.a.w. het subject moet leren d.m.v. zijn gedrag t.o.v. object.
Nmm slaat het "operant" niet op "subject" (leerling), "object" (variabele die geleerd moet worden), maar op het leren zelf - dat is een werkwoord.

> of bedoel je dat P+ geen OC is, of

heb net een voorbeeld naar Jo toe bedacht waarin p+ wel "operant" is. Vaak echter is p+ zoals mensen "straffen" niet operant maar klassiek, of zou operant naar een andere mens toe kunnen zijn maar werkt klassiek naar hun pony. Kwestie van perceptie van subject dus.
Overigens heb ikzelf net p+ als operante modus erbij ontdekt, want in mijn litt. komt het niet voor - weet je ook wie hiermee gekomen is?

> bedoel je dat OC per definitie niet situationeel kan zijn?

als jij onder "situationeel" hetzelfde verstaat als ik, dan bedoel ik dat.

>
> Inge

Groetjes, Egon
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 19:205-9-04 19:20 Nr:11256
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11254
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Grgrgrgrgrgr, happen naar het baasje. Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Flink ingekort om praktische redenen ;-)

Spirithorses schreef op zondag, 5 september 2004, 18:17:

> e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 17:21:
>>
>> Ik denk dat het daarbij wel uitmaakt hoeveel "rangorde" je
>> jezelf wenst toe te eigenen. Die "fase 9" zie ik eigenlijk
>> alleen toegepast door de sociaal ranglageren (bij mensen ook zo
>> trouwens).
>
> Ik sta het allerhoogst. Punt uit. Geen discussie. En ik hoef
> nooit tot fase 9 te gaan (als die al bestond....) Toch zie ik de

Als "rangallerhoogste" (hoe vervelend ik dit woord ook vind omdat het tussen paarden onderling een andere betekenis heeft dan tussen mens en paard) zou je kwa sociale druk nooit verder dan "fase 0,5" behoeven te gaan; een wijzende vinger, een blik.

Het oorspronkelijke probleem van Jo was: niet als "rangallerhoogste" gezien worden. Pas in latere post van haar zag ik dat ze de dingen die ik voorstelde al geprobeerd heeft... misschien is het tijd voor teakwon-do maar niet op zichzelf staand doch in relatie tot de daaropvolgende gedragscyclus zoals eerder voorgesteld.
Merries..... blehhh ;-)

> dames dolfijn (BD en Cherokee) vaker, en vooral samen flink
> tekeer gaan tegen mijn lieve Steffie, omdat hij in zijn onschuld
> toevallig op de verkeerde plek liep, te dicht in de buurt van de
> dolfijnen. De dames dolfijn noemen wij zo omdat ze zo verknocht
> aan mekaar zijn dat ze zelfs synchroon bewegen, ook op de wei,
> bochten, galop, alles....Ehhh, dat is ook niet minder dan
> weetikveel, fase 4 ofzo....

Steffie is erg anders, juist in tegenstelling tot je dolfijnen die zich als koppel gedragen. Dit kan discrimin
>>
>> Er komt iets bij: jij bent mens, zij is paard. 2 verschillende
>> diersoorten. Tussen verschillende diersoorten is er in de

> Hmm, niet mee eens. Solid is solid. als het er goed in zit gaat
> het er van ze langzalzeleven niet meer uit. Oké, het kan wat
> verzwakken maar je pikt zo de draad weer op. Daarom mijn twijfel
> of het bij het paard van Jo wel solid is....

"solid" slaat nmm op geheugen, en dat is bij paarden prima ok maar staat maar gedeeltelijk garant voor een nieuwe gedragskeuze


> Maar jij spreekt het paard toch aan op zijn kuddegedrag ? Dus
> toch als paard. Als jij het als mens zou doen zou je een goed
> gesprek tijdens een etentje bij kaarslicht moeten
> voorstellen....

Nou, best kans dat ik daar op paardse manier voor kies zodra die kans er maar is! Voedsel geven is als mediator met paarden net zo sterk.


>
> :-P Ik ken het Egon, kan lang duren, maar het werkt ! Kwestie van
> de langste adem.... JIJ dus want HIJ wil weer veilig terug in de
> beslotenheid van de groep.

Anders dan Roberts hoor! Want: mijn agressie (intERspecifiek) tegen zijn dominantie (intRAspecifiek).
Modelmatig 3 gedragslagen :
-paarden onderling (je paarden - intraspecifiek)
-mensen/paarden (jullie en paarden -interspecifiek)
-mensen/mensen (jij en je klanten - intraspecifiek)
Bij mij thuis simpeler want anderen mogen niets met mijn paarden.

>
>> Ook het "dominantie"-gedoe van Hempfling moet denk ik anders
>> verklaard worden dan hij doet. Leg eens uit wat je daarmee bedoelt

Heel simpel - ethologisch bestaat dominantie als gedefinieerd gedrag tussen species niet.

Groetjes, E.
Volg datum > Datum: zondag 5 september 2004, 19:315-9-04 19:31 Nr:11257
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:11256
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Grgrgrgrgrgr, happen naar het baasje. Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
e m kraak schreef op zondag, 5 september 2004, 19:20:

Pien:
>> dames dolfijn (BD en Cherokee) vaker, en vooral samen flink
>> tekeer gaan tegen mijn lieve Steffie, omdat hij in zijn onschuld
>> toevallig op de verkeerde plek liep, te dicht in de buurt van de
>> dolfijnen. De dames dolfijn noemen wij zo omdat ze zo verknocht
>> aan mekaar zijn dat ze zelfs synchroon bewegen, ook op de wei,
>> bochten, galop, alles....Ehhh, dat is ook niet minder dan
>> weetikveel, fase 4 ofzo....
>
> Steffie is erg anders, juist in tegenstelling tot je dolfijnen
> die zich als koppel gedragen. Dit kan discrimin
stukkie weggevallen hier - was bedoeld als:
... discriminatie zijn. Blake zag dit nogal eens en heeft er over geschreven in "Talking with horses / Thinking with Horses".
Meer theoretisch vanuit Dawkins' "Selfish Gene" lijkt me dat het "Quisque sibi proximus" niet in mindere mate tussen paarden geldt. Oja, laat ik het Marsiaans vertalen: het betekent "Een ieder is zijns gelijke het naast".
Mijn punt: pas op te simplistisch ermee om te gaan. Gedrag kan ook andere beweegredenen hebben dan "dominantie".

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: maandag 6 september 2004, 2:056-9-04 02:05 Nr:11266
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen
Volg onderwerp > Onderwerp: Inge: begripsverwarring deels opgelost? Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
N.a.v. Nr:11229
Op de ARF-maillijst ontdekt dat jij de "clickeraars"-tabel gebruikt:
(Ik weet nog niet hoe ik die tabel anders noemen moet)

resp.versterking resp.verzwakking
toevoeging r+ p+
verwijdering r- p-

En ik de tabel naar Skinner altijd gebruikt heb:
r+ r-
toevoegen pos.reinforcement punishment
verwijderen punishment neg.reinforcement

Waarin punishment niet wordt gebruikt.

Daaruit volgt "mijn definitie" zoals in Nr:11159 :
-operant: gedrags-leren - het dier dat leert is er zelf in het leerproces betrokken; respons op (getrapte) beloning of onthouding, maar nooit "straf".

Ik heb het historisch beeld van ontwikkelingen nog niet duidelijk voor ogen, maar denk dat "jouw" tabel moderner is. Voor beide is denk ik wat te zeggen, en p+ cq. p- lijken me technisch correcte en bruikbare toevoegingen, al blijf ik Skinner nog wel trouw in zijn opvattingen over straf in operante modus (nl. dat je het niet moet willen gebruiken vanwege een hele stapel niet te voorziene complicaties: "decrement in responding, emotional reactions, widespread suppression of behavior (eg, learned helplessness), countercontrol/counterattack, escape").
"Dààr ligt je denkfout", tiepte je, eigenlijk tegen Skinner ;-)

Daarstraks ad hoc een "p+r- therapie" voor Jo verzonnen, maar moet eigenlijk nu meer denken aan Parelli, die p+ blijft vermeerderen (de "fasen") tot aan respons, en dan r-, waarbij r- het leermoment moet zijn (dat laatste is wél conform Skinner).
Elders op ARF
https://listserv.indiana.edu/cgi-bin/wa-iub.exe?A2=ind0304a&L=arf-l&T=0&F=&S=&P=160
stel jij echter ook: "Well, in training there can't be R- without P+."
Dan vraag je recent of dit omgedraaid geldt, dus: r+ moet p- hebben?... hoe kom je daar bij, en geef me eens een duidelijk voorbeeld van r+p- ... ik snap je voorbeeld "schrikdraad" daarbij ook niet, want áls (!) schrikdraad al onder operante modus valt, dan is het p+, zonder r-.

Ik dank je alvast voor de respons en daardoor de leuke zelfstudiedag :)
Egon
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 34½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact