Piet schreef op woensdag 21 mei 2008, 18:45:
> Nick Altena schreef op woensdag 21 mei 2008, 17:56:
> 
>> Karin Haneveer schreef op woensdag 21 mei 2008, 17:38: 

>> De eerste stapjes van het beginnen gaan vaak heel goed (vaak
 >> ook heel geconcentreed en voorzichtig) en de mens wil dan
 >> daarna door het succes vaak net te veel en te snel er achter
 >> aan doen.
> Ik  denk  dat  het  juist  sneller gaat, je  traint  met heel
 > kleine  stapjes zodat je  paard het  gemakkelijk snapt en  zet 
 > je  paard  dus  op voor  succes.
Dat ben ik met je eens Piet maar ,
Het aanwijzen, het ergens op af laten gaan , die cue leren ook nog iets aan te raken (op afstand) wat ze wil , dat zijn al 3 a 4 verschillende zaken.
Eigenlijk een aan-een-schakeling van verschillende opdrachten 
Dat zal ook eerst allemaal aangeleerd moeten worden toch ?
Het gaat hier niet om een paard die al deze vragen al kent he ?
Het is niet het systeem waardoor het langer duurt....nee... juist niet .... maar het zijn de verschillende zaken die eerst geleerd moeten worden zodat het paard weet/snapt wat er gevraagd wordt.
Zo bedoelde ik het Piet.
Als dat er eenmaal inzit gaat alles veel sneller.
 > Dat
>  er  bij Esther  een verkeerde  cue  in de  weg  zit, ligt 
 > niet  aan het  paard  he? 
Zeker niet aan het paard.
Ze geeft een cue die al aangeleerd is , maar geeft dus een geheel andere opdracht dan ze wil 
Het paardje reageerd op de gegeven cue dus eigenlijk perfect 

> Ze  zal  dus  iets  anders  moeten bedenken dan het  vingertje 
 > omlaag, want dan komt  knietje  omhoog,  heeft  ze  hem  zelf 
 > geleerd  

Idd. 
Ze zal voor een andere taak een andere cue moeten verzinnen , of eerst voor dat knieheffen een andere cue moeten maken  en deze (het wijzen) voorlopig moeten "vergeten" ,  zodat deze cue daarna voor andere zaken gebruikt kan worden.
Want dat aan-wijzen is wel erg makkelijk voor andere zaken (zoals het ergens heen sturen of aanduiden).
> Daarom:  eerst flink  fantaseren over  hoe  ze  het  voor 
 > mekaar  kan krijgen, daaruit  een plan  samenstellen   en  dan 
 > aan de  slag  gaan  en inderdaad  regelmatig  evalueren en evt 
 > plan  aanpassen.
En tijdens dat thinken vooral ook thinken over welke soort cue je waaraan verbind  , lijkt me niet onbelangrijk 
