>>>> Britt, vertel eens wat meer over "je punt".. jij komt met veel
>>>> mensen in contact..alle kleine beetjes helpen hoor..ook al
>>>> lijkt het op het eerste zicht niet zo of al beweren mensen het 

> De beloning kan uren, dagen, weken en in het slechtste geval
 > jaren op zich laten wachten. Hebben alle personen de
 > persoonlijkheid om daar op te wachten en toch hetzelfde te
 > blijven presteren?
Er  is  niemand  die  jaren op  een beloning  wacht, ondertussen MOETEN  er  andere  beloningen geweest  zijn, anders  is  iemand  met  wat  dan ook, allang afgehaakt. Als je  niet  voldoende  bevrediging vindt  in het  werk  wat  je  doet, zoek je  ander.....
Bailey  stuurde  dolfijnen echter zes kilometer  vanaf  de kust  de  zee in en  weer zes  kilometer  terug  voor 1 visje.
> Ik zei al ergens dat je een erg sterke ruggengraat moet hebben
 > om dag in dag uit neergehaald te worden en toch niet beginnen
 > te twijfelen over je eigen doen of kunnen. Zelfs het neerhalen
 > hoeft nog niet, het niet bevestigd krijgen kan ook al een deuk
 > geven.  
Je  kunt  dus  dan beter  een positievere omgeving zoeken, of  het  feit  dat  je  het ondanks dat toch  volhoudt, dat  je zo'n  sterke  ruggegraat  hebt, voor jezelf  al zo  belonend vinden  dat  je  daarom doorgaat.
> Het is zo dat je zelfzekerder wordt met de jaren en je je
 > minder iets gaat aantrekken van de oordelen van andere
 > personen. Dat komt door je opgedane ervaringen, goede en
 > slechte. 
De goede zijn dan sterker  dan de  slechte. Je kunt  daarmee jezelf  belonen en hebt  daar voldoende  aan, want  anders zoek je iets  anders.
>Jongeren zijn uit zichzelf al meer onzeker en
 > twijfelachtig, ze hebben de drang om ergens bij te horen en
 > hebben bevestiging nodig. M.a.w. ze zijn erg beïnvloedbaar. Ze
 > zijn dus nog meer vatbaar voor omgevingsfactoren, positieve en
 > negatieve. Daar moet je ze dus op voorbereiden.
Nergens zie  je mij zeggen dat  'goed gedrag' ook  in ieders  ogen positief  moet  zijn.
Ze  worden voor hun gedrag beloond  door  de groep. Maak  de  beloning  groter dan  de  drang  om ergens  bij  te  horen en  de  jongere  zal ander  gedrag  gaan vertonen en  zich niet  meer  bij die groep voelen passen.
Laat  een  onzeker, twijfelachtig  kind een paar  keer  merken  dat  bepaald  gedrag  beloond  wordt  en  ook  dat kind  zal  dat willen  doen.
> 
 >> In mijn  vorig bericht  hierover  heb  ik  aangegeven  dan 
 >> niemand  op  een troon  gezet  hoeft  te  worden omdat  de
 >> principes al  in  1911 in de  'wet  van  effect' door 
 >> Thorndike  zijn vastgelegd.
 > 
 > Die troon is enkel maar een woordkeuze zenne.
Dacht  ik al , zijn niet  te  betalen die  dingen 

> 
 >> Deze  gaat  uit van het idee dat een individu (dieren in het
 >> geval van Thorndike's experimenten) actief leren. Dat houdt in
 >> dat een individu verschillende gedragingen vertoont en als een
 >> gedrag een positief effect veroorzaakt, het gedrag vaker zal
 >> vertonen en in het geval van een negatief effect minder vaak.
 > 
 > Helaas gebeurt dat in de praktijk niet altijd en toch moeten we
 > verder.
Welke  'baas' houdt  zijn  personeel  het  langst?Waar  wordt  met de  meeste  inzet  gewerkt?  Welke school  zal  zijn leerlingen het  liefst  zien leren? Als  je  moet  kiezen  uit  2  bazen, waar  allebei  dezelfde negatieve  sfeer  hangt, maar  de  een betaalt  je  een  euro  meer dan  de  ander, welke  kies  je  dan?
> Eddy al zei, is ze erg gevoelig voor de hulpen, ook de
 > verplaatsing van je zit. Als je haar dan een beloning wil geven
 > en je verplaatst je naar voor, dan zal ze hoogstwaarschijnlijk
 > opnieuw beginnen en dan is dit elementaire stukje mislukt.
Echt  onzin Britt, allemaal  aannames.
 Als  ze  niet  perfect zou  kunnen stilstaan  bij  het  opstappen , moet  je  daarvoor  al  beginnen en 
clickertraining is  juist niet  niets  doen, het  is ander  gedrag  vragen.
Maar.... eerst  van de  ruiter  een  trainer maken.
Piet
Training  is simpel but  not  easy