> En sowieso hoe moet jij nu in godsnaam weten dat de grieken
> enorme bekkentrekkers waren? Ben je er geweest dan? Wij kunnen
> allemaal alleen maar een aantal suggesties maken over deze
> tijden en geen enkele conclusies maken die 100% kloppen. Een
> beetje bekakt om daarover te gaan vechten vindt je niet?
Beste Sky,
Ik leer dit als studente aan de Katholieke Universiteit te Leuven. Zie het fotoalbum 'Rijkunst in het oude Griekenland' -
http://www.mijnalbum.nl/Album=GJRBUXND.Bekijk het eens, ik vind het persoonlijk interessant te weten hoe zij het deden. De reden waarom er misschien wat twijfel is, is het feit dat er wel degelijk beeldhouwwerken zijn die geen hoofdstel meer dragen!
De Grieken wilden alles zo realistisch mogelijk nabootsen en beschilderden de beeldhouwwerken en bevestigden hoofdstellen met bit aan de hoofden van de paarden waarbij de teugels in handen kwamen van de ruiters. Dit is aangetoond door studies van diverse archeologen op basis van microscopie die bestanddelen van verf, ijzer, leer en etc. duidelijk kan aantonen. Deze werden vastgebonden aan de gaten op de stenen lichamen van de paarden. Behalve steen zijn momenteel alle andere materialen vergaan door het proces van de tijd.
Onrechtstreeks laten onderstaande opmerkingen mij (en eventuele andere mensen) als leek nadenken over de rijkunst van de Grieken:
- Als je goed kijkt naar de beeldhouwwerken als de Parthenonfries dan zie je gaten op de hoofden van de paarden en andere lichaamsdelen als de schoft. Ook zie je dat de mondhoeken spanning vertonen. Op deze plaatsen werden hoofdstellen met bit en teugels bevestigd.
- Op verschillende Griekse amfora (met maar enkele uitzonderingen) zie je dat het paard wordt bereden met bit. De uitzonderingen op de regel werden bekeken in context (vb. in funeraire context) waarbij het paard en de ruiter eerder symbolisch dan realistisch werden afgebeeld. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan het feit dat het paard eerder een pony was, het paard vleugels had, de grafstèle te klein was waardoor het hoofd onder het hoofdstel verloren zou gaan etc.
N.B. Daarnaast konden er wel degelijk individuen zijn die volledig zonder getuig reden op hun paard, dit zal men in tijd en ruimte altijd tegenkomen maar zal in het algemene rijgedrag steeds een uitzondering zijn en moet ook steeds zo bekeken worden!
- In teksten die zijn overgeleverd als door Xenophon, beroemde paardentrainer, lezen wij letterlijk (vaak zijn deze teksten vertaald door Engelse archeologen, ik ga ze niet zelf vertalen want ik zou de boodschap kunnen vervormen):
"The horse should then be bridled, to make sure he accepts the bit, and mounted, to assess if he will stand still for the rider. He should then be ridden away from the stable, to see if he is willing to leave other horses. The softness of the animal's mouth may be determined by performing a volte in both directions. The horse should then be galloped, pulled up hard, and turned in the opposite direction to see if he is responsive to the rein. Make sure that the horse is docile to the whip, as an unsubmissive animal will only make for a disobedient mount, which would be especially dangerous in battle."
Vriendelijke groeten