InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
135 berichten
Pagina 5½ van 9
Je leest nu onderwerp "Vraag aan de landcruiser kenners."
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:2118-1-10 16:21 Nr:188219
Volg auteur > Van: Cindy Helms Opwaarderen Re:188198
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Cindy Helms
Homepage
België


2534 berichten
sinds 5-4-2008
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:28:

> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:18:
>
>> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:12:

>
> doe dus de sharan maar + 1 fries
> maar dan niet te vaak zou ik je aanraden
> die sharan is niet op chassis gebouwd dunkt me

Onze sharan zag behoorlijk af met een ifor williams 505 en 2 paarden van 460-500 kilo. In de file met snikheet weer kon die wel eens behoorlijk warm lopen. Nu met de defender merk je dat die sharan behoorlijk wat power te kort kwam en er last mee had. Voor de defender een pluimpje om te trekken voor de sharan een échte last.
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:2818-1-10 16:28 Nr:188220
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188219
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Cindy Helms schreef op maandag 18 januari 2010, 16:21:

> Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 15:28:
>
>> van lennep schreef op maandag 18 januari 2010, 15:18:

> wel eens behoorlijk warm lopen. Nu met de defender merk je dat
> die sharan behoorlijk wat power te kort kwam en er last mee
> had. Voor de defender een pluimpje om te trekken voor de sharan
> een échte last.

jama, ge zijt ondertussen mischien terug vermagert Grinn! whip!
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:2818-1-10 16:28 Nr:188221
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188217
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 16:12:

> Toch wel Frans .Ik ga beduidend sneller de bocht door op 4X4
> als op 2wh/drive .

Wel met dezelfde auto ja. Maar no way dat je met een zware tank, met bladveren en starre assen, net zo hard de bocht door kunt als een BMW of zoiets. Het is uiteindelijk rubber dat je op de weg houdt, en 2 keer zoveel gewicht stelt 2 keer zo hoge eisen. Heb je niet 2x zoveel rubber op de weg dan vlieg er eerder af.

> 2wiel is geen enkel probleem .OP 4X4 krijg je een beperkt
> onderstuur zoals in voorwielaangedreven wagens dat n extreme
> gevallen "ineens" kan omslaan in onderstuur (daarom ook .Als je
> een 4x4 kwijt bent in een bocht ben jenemm ook echt kwijt hoor)
> maar daar moet je al echt het varken voor uithangen als
> bestuurder ! En als je dat moment tegenkomt is er bijna geen
> enkele tweewielaangedreven wagen die je nog kan volgen

Er zijn meer criteria. Wat doet de auto als er een hobbeltje in het wegdek zit? Grote zware wielen met bladveren en starre assen kunnen zo'n oneffenheid niet goed volgen (wel eens over nagedacht wat het nut is van LICHTmetalen velgen? Grinn! ) en stuiteren de weg af. Met of zonder 4WD. En met of zonder bekwame chauffeur.

> Ivm met de remweg zijn er ook enkele dingen die je in je
> redenatie moet meenemen 1 Een 4X4 is bijna altijd zwaarder dan
> een tweewielaangedreven wagen .Patrol zit op 2500kg bv . Dus
> een langere remweg is normaal !

Precies. Ook de remweg vind ik een belangrijk aspect van de "wegligging".

>> Noorwegen hebben ze ontdekt dat 4x4's vaker bij een ongeluk
>> betrokken raken dan gewone auto's. Reden: je voelt de gladheid
>> minder, maar met remmen is het voor alle auto's gelijk.
>
> Nogal wiedes ;-) de meesten laten hun tweewiel wagen staan in
> de sneeuw en halen de 4X4 buiten LOL

Duh. Uiteraard is dat verhoudingsgewijs bepaald. De meeste Noren hebben trouwens geen 4x4 maar rijden over de sneeuw in een normale auto.

> Ikzou een verplichte 4X4 opleiding geen slecht idee vinden .

Nou, ik heb toch wel een bloedhekel aan verplichte opleidingen voor dingen die je misschien al kunt. Ik denk dat ik toch aardig wegkom in een 4x4...

> Al is iemand een noodstop gesimuleerd met 5OOkg hooi (ipv
> paard) in de trailer ? Moet je is doen op een industrieterrein
> of verlaten parking .Van 80km/u naar stop . BIG SURPRISE Grinn!

Dat is allemaal wel zo, maar ik zie toch meer heil in een opleiding die je leert te voorkomen dat je allerlei truken nodig hebt. Meer afstand houden. Beter leren inschatten wat een veilige snelheid is om door de bocht te gaan. Etc.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:3618-1-10 16:36 Nr:188222
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:188221
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 16:28:

> eddy DRUPPEL schreef op maandag 18 januari 2010, 16:12:
>
>> Toch wel Frans .Ik ga beduidend sneller de bocht door op 4X4

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Denk dat we beide over andere types 4X4 aan het spreken zijn ! Je kan een 4X4 van eind jaren 70 uiteraard niet gaan vergelijken met de huidige terreinwagens of met Beemers (BMW) enzoverder .Maar als de weersomstandigheden zwaarder worden en het terrein moeilijker (dan spreek ik nog niet over ONverhard hé) Ga je stabieler en sneller zijn met een degelijk 4X4 dan met een luxe persoonswagen

> Dat is allemaal wel zo, maar ik zie toch meer heil in een
> opleiding die je leert te voorkomen dat je allerlei truken
> nodig hebt. Meer afstand houden. Beter leren inschatten wat een
> veilige snelheid is om door de bocht te gaan. Etc.

Dat is exact wat ze je leren op zo'n cursussen !!! + Wat ALS het fout gaat ?? Heb al een paar keer die dingetjes/truken gebruikt hoor .En dat was mischien tegen 30km/u .
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:3918-1-10 16:39 Nr:188223
Volg auteur > Van: Peter Donck Opwaarderen Re:188203
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Peter Donck
Homepage
moorslede
belgie

Jarig op 5-10

5970 berichten
sinds 18-9-2004
Marlies Sanders schreef op maandag 18 januari 2010, 15:36:

> Jazeker, want die trailer heeft ook nog laadvermogen(2 paards
> zeg 1400?)
> dus die mag je ook leeg niet trekken zonder E in Ned.
> Gaat om gewicht + laadvermogen..
> Klein vakantiekarretje of mestkarretje mag net...

mijn dubbele trailer weegt 800kg, Humbaur
Atec weegt ook zoweinig, zo'n dure duits of overprijsde brit weegt natuurlijk meer
dus een dubbelpaardstrailer met een shet mag achter een gewone wagen toch,
maar nog steeds niks voor truud natuurlijk
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:4118-1-10 16:41 Nr:188225
Volg auteur > Van: Anita Cats Opwaarderen Re:188214
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur
Anita Cats
Nederland


1379 berichten
sinds 1-7-2007
Frans Veldman schreef op maandag 18 januari 2010, 15:58:

> Marlies Sanders schreef op maandag 18 januari 2010, 15:51:
>
>> En dan heb je dus E achter B nodig...

> Frans
>
> "If your only tool is a hammer, you tend to see every problem
> as a nail"

Hier zo'n verhaal,
Wij hebben de 2 paard trailer van 2000kg naar 1700 kg veranderd op papier.
Nu kan ik zo wie zo met 1 paard met een gerust hart op pad. Wij hebben een Vito van 1800 kg, samen nu 3500 kg.
De enkele keer dat ik met 2 paarden op pad ga. En dan nog, trailer was volgens mij 500 of 600 kg, nu 2 paarden erin, het hangt erom.
Anita
Scheeld een hoop geld voor het E bewijs, en met trailer rijden,,,, gewoon veel oefenen op een afgelegen parkeerplaats oid, en achter uit rijden, en achteruit bochtjes rijden, nog leuk ook!
Anita
Volg datum > Datum: maandag 18 januari 2010, 16:4218-1-10 16:42 Nr:188227
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:188223
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Vraag aan de landcruiser kenners. Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
Peter Donck schreef op maandag 18 januari 2010, 16:39:

> mijn dubbele trailer weegt 800kg, Humbaur
> Atec weegt ook zoweinig, zo'n dure duits of overprijsde brit
> weegt natuurlijk meer

Doet er niet toe. Wat is het totaalgewicht? Dus eigen gewicht PLUS laadvermogen? Dat is wat voor de Nederlandse wet telt.
Op zich ook wel weer logisch, want anders moet de geuniformeerde ook nog verstand hebben over wat paarden ongeveer wegen, of zelf een weegschaal meebrengen.

> dus een dubbelpaardstrailer met een shet mag achter een gewone
> wagen toch,

Nope. Zelfs leeg mag het niet.

Frans

"If your only tool is a hammer, you tend to see every problem as a nail"
Je leest nu onderwerp "Vraag aan de landcruiser kenners."
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
135 berichten
Pagina 5½ van 9
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.