InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
28 berichten
Pagina 2½ van 2
Je leest nu onderwerp "Hulpvraag bij college over Skinner"
Volg datum > Datum: dinsdag 23 februari 2010, 17:4023-2-10 17:40 Nr:193731
Volg auteur > Van: Els Kleverlaan Opwaarderen Re:193712
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hulpvraag bij college over Skinner Structuur

Els Kleverlaan
Heerhugowaard
Nederland

Jarig op 23-2

2224 berichten
sinds 17-10-2005
Hoi Egon,

Bedankt voor je inbreng! Ga dat zeker verwerken in de opdrachten waarin ik geacht wordt termen uit het behaviorisme te gebruiken.
Er wordt in het lesboek inderdaad vermeld dat je alleen op de zichtbare feiten moet letten, maar dat ging in het college dan toch weer anders.

Wij krijgen in de propedeuse maar zeer beperkt psychologie. Het is meer dat we moeten weten wat voor stromingen er zijn en hoe we die eventueel (een beetje) kunnen gebruiken.

Els.
Volg datum > Datum: dinsdag 23 februari 2010, 17:5523-2-10 17:55 Nr:193734
Volg auteur > Van: Karen Koomans Opwaarderen Re:193712
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hulpvraag bij college over Skinner Structuur
Karen Koomans
Homepage
Nieuwe Pekela
Nederland

Jarig op 20-1

1696 berichten
sinds 7-2-2004
e m kraak schreef op dinsdag 23 februari 2010, 15:31:

>>> Dit is sec de opgave: Kind krijgt driftbui aan tafel. Ouders sturen het
>>> kind weg. Rust wordt hersteld. Het kind zit liever op zijn kamer dan aan
>>> tafel, maar dat beseffen de ouders niet.
.
> Wie deze opgave bedacht heeft denkt niet behavioristisch. In de zin "Het
> kind zit ... beseffen ouders niet" zit het venijn dat het zo ingewikkeld
> maakt.

Mee eens Egon.

Er had ook kunnen staan:
Kind krijgt driftbui aan tafel. Ouders sturen het kind weg. Rust wordt hersteld. Na verloop van tijd blijkt dat de frequentie van de driftbuien toenemen.

Zó is de formulering dan wel weer passend binnen jouw strenge(re) leer ;-) , toch?

grt,
Karen
Volg datum > Datum: dinsdag 23 februari 2010, 20:0523-2-10 20:05 Nr:193746
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:193734
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hulpvraag bij college over Skinner Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Karen Koomans schreef op dinsdag 23 februari 2010, 17:55:

> Er had ook kunnen staan:
> Kind krijgt driftbui aan tafel. Ouders sturen het kind weg. Rust wordt
> hersteld. Na verloop van tijd blijkt dat de frequentie van de driftbuien
> toenemen.
>
> Zó is de formulering dan wel weer passend binnen jouw strenge(re) leer
> ;-) , toch?

duim
Wat je hieruit nu gegrond kan concluderen is dat het wegsturen mogelijk belonend is. Wellicht reden voor een verborgen camera in de kinderkamer om er achter te komen wat er nu precies zo belonend is (is er bijv. TV op de kinderkamer, met een door de ouders ongewenst of onbelangrijk gevonden programma dat bekeken moet worden om er op school over te kunnen mee praten en niet als gekke Gerritje gepest te worden?).

Als professionele analyse dus nog uiterst vaag zo. Je wilt ook weten hoe vaak, wanneer, welke intervallen (ik neem deze keer uit de beschrijving "frequentie van de driftbuien" aam dat het niet iedere maaltijd is, dus is er sprake van intervallen), latentiewaarden, magnitude van treiteren om naar kinderkamer te mogen, etc.
Bijvoorbeeld: als tyranniserend pokkekind niet iedere keer naar zijn kamer gebonjourd is omdat ouders misschien denken dat het toch een keer eten moet of anderszins dergelijke onzin, dan veranderd dat al het hele schema en alles wat eruit geconcludeerd kan worden.

Als ik een dergelijk gezin in praktijk zou moeten analyseren/behandelen voor het specifieke eettafelprobleem zoals gegeven zou ik er een verborgen camera boven hangen, misschien ook een in de kinderkamer. Misschien is het camera gedoe niet nodig; bijv. wanneer uit concordantie met de TV-agenda op internet blijkt dat de driftbuien om van tafel gestuurd te worden precies samenvallen met een bepaald programma dat niet op uitzendinggemist.nl komt ;-)

Misschien is het hele behavioristische research gedoe niet nodig en volstaat het als vertrouwenspersoon simpelweg vragen aan het kind wat de bedoeling is. Maar daar is de opdrachtstelling niet voor bedoeld - geef mij maar ponies... :-M
Je leest nu onderwerp "Hulpvraag bij college over Skinner"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
28 berichten
Pagina 2½ van 2
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact