Maria Delavega schreef op dinsdag 16 november 2010, 12:37:
>
> Dat lijkt me heel erg Solinski. Dat lijkt me inderdaad ook leuk, maar
> spelenderwijs moet de kunst toch al in je handen zitten om dit vanop de
> grond te doen. Vandaar mijn idee om deze winter het werken aan de lange
> lijnen goed te leren beheersen.
> Zijn het zo wat oefeningen die je bedoelt?
> Op 1:17 begint hij het paard aan de hand te gymnastiseren:
>
http://www.youtube.com/watch?v=5oSES5CpnsIWat deze Solinsky-adept doet, is oefeningen vragen aan één lange lijn, dus geen langeteugelen waar jij het over hebt. Ik zie ook geen zijgangen, die zou ik wel meteen inpassen (Anja Beran - Portugees dus).
Mijn eigen ervaring is dat bij het aanleren van oefeningen zoals zij- en overgangen, langeteugelen het zuiverste werkt, waarschijnlijk omdat je de hals dan beter recht voor het lijf kan houden. Die tool heb je niet wanneer je met één lijn werkt en het risico van hals omklappen en dus niet echt buigen is dan groter, zeker bij een jong paard. Iberische paarden lossen gebrek aan buiging graag op via rechte schouders en een dubbelgevouwen hals zodat de schijn bestaat dat er gebogen wordt. Het is ongeveer het moeilijkste om erin te trainen. Vandaar het belang van dubbele teugels in geval van schouderbesturing.
• Wie de lat hoog legt, leert nooit limbodansen •