Michiel schreef op zondag 12 februari 2006, 21:04:
> Ach allemaal commercieel gedacht Frans en HC.
Zit hem daarin de kneep: Is het woordje "commercieel" vies? Moet de bakker ook maar uit idealisme zijn brood bakken en gratis weggeven aan de klanten?
> Als je wat uit te dragen hebt, zet dan je goedkoop gemaakte film
> op je website te downloaden, daar hebben veel meer mensen wat
> aan.
Wie betaalt mijn dure videocamera, lampen, draadloze microfoons, etc? Of krijgen we voortaan alleen nog maar homevideo-producties, met blokkerig beeld, steeds hinderlijke rondbewegend bij gebrek aan statief, storende achtergrondgeluiden, geen ondertiteling, gezichten die in de schaduw wegvallen zodat je de emoties niet meer kunt aflezen, etc?
We hebben zelf een DVD gemaakt (die er hier en daar niet al te professioneel uitziet) en we zijn behoorlijk geschrokken van de investeringen die je hiervoor moet maken, wil het niet al te klungelig uitwerken. We dachten eerst ook dat we dat wel even met onze handy zouden gaan doen, maar kwamen er beetje bij beetje achter waarom de professionals andere spullen gebruiken.
Gelukkig konden we wat dieper in de buidel tasten omdat er toch een boek bij zat, maar als het alleen maar een DVD had moeten worden dan hadden we die investeringen nooit aangedurfd.
Wat dacht je van TIJD? Weet je wel hoeveel tijd er in gaat zitten om een DVD te maken? Als dat in de avonduurtjes moet komt ie nooit af.
> Het is een illusie te denken dat dure producties ooit
> veel mensen kunnen bereiken. En duur moet die productie alleen
> zijn, omdat er anders geen prijs voor gevraagd worden kan. Het
> moet er dan mooi uit zien.
Het gaat niet om het mooie, het gaat om het bruikbare. Een slecht belichte DVD, met een in het achtergrondlawaai verloren gaan commentaar, verliest veel in bruikbaarheid.
> En met je DVD over Natuurlijk Bekappen gratis op deze site
> komen er nog veel meer mensen naar je cursus of clinic of
> brengen hun paard bij je voor training. Dat is dan je bron van
> inkomsten. En als je dat er niet voor over hebt, wel dan gewoon
> niet he.
En in dat laatste zinnetje vervat je precies de waarheid. De meesten doen de conclusie "dan gewoon niet", waardoor we weer een schitterende productie mislopen.
Wij hebben er ook over gedacht om dit soort DVD's te gaan maken. Wij hebben alleen absoluut geen zin in het geven van trainingen of lessen. De DVD zou dus onze bron van inkomsten moeten zijn, en zo goed moeten zijn dat mensen met alles wat we laten zien geen les of training nodig zouden hebben. Je voelt hem al aankomen: we doen dit niet want.... diefstal! Dus doen we verder maar niets, behalve dat we een paar kleine fragmentjes op de site hebben staan, waar je alleen maar naar kunt kijken maar leertechnisch niets aan hebt.
> Je kunt je wel vast houden aan verouderde tradities, zoals
Dat is niet verouderd, dat wordt verouderd
gemaakt. Net als de traditie dat je in de winkel netjes afrekent, want dat hoeft alleen nog maar als er detectiepoortjes staan en videocamera's hangen. Aan de snelheid houden hoeft ook niet meer, tenzij er een flitspaal staat. Allemaal "verouderd", he?
Ik vind dat het maken van een boek, DVD, etc. WERK is, WERK dat net zo goed betaald hoort te worden als het bakken van een brood, het aanleggen van wegen, etc. Dat kopieren (stelen) zo gemakkelijk is wil nog niet zeggen dat het dan verouderd is om te betalen voor datgene wat je wilt hebben. Als je geniet van een lekker stuk brood wil je daar de bakker toch eerlijk voor betalen? Waarom zou je, als je geniet van een mooie DVD, de auteur daar niet voor willen betalen?
> Nu jullie weer
Het verbaast me om dit soort dingen van jou te horen...
Het lijkt me niet moeilijk om in te zien dat met deze opvattingen het maken van een DVD voorbehouden zal blijven aan een elite, aan een groep mensen die om een of andere reden tijd over heeft omdat er niet (meer) gewerkt hoeft te worden, en een loterij hebben gewonnen of een erfenis hebben gekregen om daar de productie van te bekostigen.
En verder aan mensen die de DVD doorbakken met reclame (want zo wordt er toch nog betaald) op allerlei slinkse wegen (korte fragmenten die net onder de bewuste waarnemingsgrens zitten, etc.) De objectiviteit is dan natuurlijk ook ver zoek, want je moet wel je sponsors tevreden houden.
Groeten,
Frans