InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
88 berichten
Pagina 3½ van 6
Je leest nu onderwerp "Overgaan op NB?Zoja bij wie?"
Volg datum > Datum: zaterdag 1 april 2006, 13:371-4-06 13:37 Nr:46811
Volg auteur > Van: Monica Verdickt Opwaarderen Re:46810
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Overgaan op NB?Zoja bij wie? Structuur
Monica Verdickt
België


27 berichten
sinds 30-3-2006
jacqueline postmes schreef op zaterdag 1 april 2006, 13:14:

> Fred schreef op donderdag 30 maart 2006, 14:52:
>
>> Monica Verdickt schreef op donderdag 30 maart 2006, 14:40:

> opleiding gedaan voor een of andere massage techniek en kan
> pendelen.
>
> Jacqueline

En de eerste prijs?Weet je dat nog?
Volg datum > Datum: zondag 2 april 2006, 9:102-4-06 09:10 Nr:46821
Volg auteur > Van: Piet Opwaarderen Re:46780
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Overgaan op NB?Zoja bij wie? Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
Nick Altena schreef op zaterdag 1 april 2006, 0:11:

> Fred schreef op vrijdag 31 maart 2006, 23:50:
>
>> Hoi,

>
> Zie je ook het *?* aan het einde ? IK wel.
>
> Nick

Het is een kwestie van een keuze maken en integer bezig zijn. Zodra je er echt van overtuigd bent dat ijzers een kwalijke zaak zijn onder een paardenvoet, kun je gewoon geen ijzerwerk meer gebruiken.
Voor hoefsmeden is dat een lastige zaak.
Jarenlang zijn ze door domgehouden klanten bewonderd om hun kennis van een ijzer onder een voet zetten en hebben ze zich graag laten voorstaan op "voor elke ziekte een ander ijzer" en geschermd met juiste voetstanden en assen. Nu blijkt dat die ziektes veel beter op te lossen zijn zonder ijzer en afwijkingen en ziektes heel vaak juist erdoor veroorzaakt zijn, is het natuurlijk ontzettend lastig om je klanten dat te vertellen.
Nu worden klanten zo mondig dat ze ook wel eens een paard van de ijzers moeten halen en "natuurlijk" moeten bekappen.
Maar hoe kun je zo een klant werkelijk optimaal adviseren en vertellen dat natuurlijk bekappen elke 2 weken onderhoud vraagt en dat ze dat zelf moeten leren omdat je als smid niet elke 2 weken langs kunt komen ?

Natuurlijk bekappen is niet zomaar een maniertje van niet beslaan.
Het is een totale verandering van denken voor de paardeneigenaar en de professionele hoefspecialist.
Ik zou de oprechtheid van het advies van iemand die ijzers achter in zijn auto heeft nooit kunnen geloven of vertrouwen..

piet
nah' tuurlijk Natuurlijk
Volg datum > Datum: zondag 2 april 2006, 10:202-4-06 10:20 Nr:46822
Volg auteur > Van: Ilona Kooistra Opwaarderen Re:46821
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Overgaan op NB?Zoja bij wie? Structuur

Ilona Kooistra
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 25-9

2749 berichten
sinds 27-7-2003
Piet schreef op zondag 2 april 2006, 9:10:

> Het is een kwestie van een keuze maken en integer bezig
> zijn. Zodra je er echt van overtuigd bent dat ijzers een
> kwalijke zaak zijn onder een paardenvoet, kun je gewoon
> geen ijzerwerk meer gebruiken.

Denk ik wel, maar dan met het idee: "deze klant heeft langer de tijd nodig om over te stappen op blootsvoets, als ik nú weiger de ijzers te plaatsen gaat de klant naar een ander en dan lukt het me nooit om de ijzers er af te halen".

Dat werkt óók!

Ben je dan niet heel dom als je zo idealistisch bent dat je de ijzers weigert te zetten? Is het netto voor het paard niet beter dat je het wél doet. Ondertussen informatie blijven geven hoe slecht de ijzers zijn en ook kunnen zeggen: "Hey wat denk je nou, ik heb een lange hoefsmedenopleiding gedaan, kan hartstikke veel geld vangen voor de ijzers en ik zeg tóch dat je moet overstappen op een natuurlijke bekapping en moet leren je paard zijn hoeven zelf bij te houden, waarom zou ik dat doen denk je? Omdat ik gek ben, of omdat ik het belang van het paard voorop stel en er van overtuigd ben dat paarden slechter af zijn op hoefijzers...?"

Klant gaat dan echt wel nadenken en de lastige klanten zijn door zo'n hoefsmid eerder te overtuigen dan door iemand die zegt: "ik doe niet aan ijzers, daarmee klaar". Redenatie van die lastige klant is dan: "Ach, hij kan geen ijzers zetten en daarom wil hij het niet" of "Ach, dat is zo'n overdreven idealistisch geval" of "Ach, hij wil zn centen verdienen door cursussen" of wat dan ook, hij verzint wel iets, die lastige klant! Als de hoefsmid iemand is die al jáááren ijzers heeft geplaatst en dán rigoureus overstapt heeft dat voor die lastige klant wel een meerwaarde dan iemand die nooit met ijzers heeft gewerkt maar de kans is gewoon kleiner dat die lastige klant uberhaupt naar díe hoefsmid gaat..

> Maar hoe kun je zo een klant werkelijk optimaal adviseren
> en vertellen dat natuurlijk bekappen elke 2 weken
> onderhoud vraagt en dat ze dat zelf moeten leren omdat
> je als smid niet elke 2 weken langs kunt komen ?
>
> Natuurlijk bekappen is niet zomaar een maniertje van niet
> beslaan.
> Het is een totale verandering van denken voor de
> paardeneigenaar en de professionele hoefspecialist.
> Ik zou de oprechtheid van het advies van iemand die
> ijzers achter in zijn auto heeft nooit kunnen geloven of
> vertrouwen..

Ik snap je redenatie wel hoor, ik kan ook geen ijzers onder paarden slaan. Niet alleen omdat ik het niet heb geleerd (duh, ik zou het zo kúnnen leren op een gedegen opleiding), maar ik wíl het niet!

Toch is het echt zo dat alle mensen die echt bezig zijn met natuurlijk bekappen, hun plaats hebben en meehelpen om de wereld van de paarden te verbeteren. Er is mi wel één heel belangrijke eis waaraan een hoefsmid aan moet voldoen: hij moet steeds weer te kennen geven dat het beter is om het paard van de ijzers te halen, steeds een stukje informatie mee te geven aan de klant waardoor die dat gaat inzien, zodat uiteindelijk naar het doel wordt gewerkt: paard van de ijzers, eigenaar die het zelf bijraspt of smid die elke ca drie weken langskomt. Het mag dus sowieso niet zo zijn van: "Wij doen ook aan natuurlijk bekappen, wil je een hoefijzer onder je paard? OK!" Maar er zijn mensen die integer bezig zijn en toch soms een ijzer plaatsen als dat nodig is. Haha en nu denkt Piet: "nodig, het is nooit nodig!" Toch is het soms nodig: als de klant er nog niet klaar voor is om de ijzers er onderuit te laten halen.

Iedereen heeft zijn plaats, iedereen kan het op zijn manier doen. Die mensen bereiken mensen die wij nooit zouden bereiken.

Ilona
--
let's keep on moving naturally!
Volg datum > Datum: zondag 2 april 2006, 11:302-4-06 11:30 Nr:46824
Volg auteur > Van: schanulleke Opwaarderen Re:46822
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Overgaan op NB?Zoja bij wie? Structuur
schanulleke
Nederland


45 berichten
sinds 15-3-2006
Ilona Kooistra schreef op zondag 2 april 2006, 10:20:

> Piet schreef op zondag 2 april 2006, 9:10:
>
>> Het is een kwestie van een keuze maken en integer bezig

>
> Iedereen heeft zijn plaats, iedereen kan het op zijn manier
> doen. Die mensen bereiken mensen die wij nooit zouden bereiken.
>
Ben het geheel met je eens!!!!!!
Je leest nu onderwerp "Overgaan op NB?Zoja bij wie?"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
88 berichten
Pagina 3½ van 6
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.