InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
92 berichten
Pagina 6½ van 7
Je leest nu onderwerp "Voor diegen die nog twijfelen over HOE de hogeschoolposities aangeleerd worden !"
Volg datum > Datum: dinsdag 30 september 2008, 1:0330-9-08 01:03 Nr:143083
Volg auteur > Van: Piet Opwaarderen Re:143053
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Voor diegen die nog twijfelen over HOE de hogeschoolposities aangeleerd worden ! Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
Ellen2 schreef op maandag 29 september 2008, 21:45:

> Piet schreef op maandag 29 september 2008, 16:13:
>
>> Marleen den Arend schreef op maandag 29 september 2008, 13:57:

> dan op dat moment?
> OK akkoord, hertrainen,
> maar op dat moment zelf en je moet direct reageren, helemaal
> niks druk?

Poisened cue's zijn heel vaak het gevolg van alles bij en door mekaar gebruiken.
Niemand zal beweren dat het niet werkt, maar het remt datgene af waar je mee werkt, de onbevangen wil van het dier om te leren. Dus zal het geen 'zo snel als mogelijk' leren zijn, integendeel.
Ik begrijp niet goed waar het idee vandaan komt dat ik geen lichaamstaal zou gebruiken. Lichaamstaal is een enorm hulpmiddel om aan te geven wat je bedoelt. Veel van de cue's die ik afspreek met een paard zijn gebaseerd op lichaamstaal.
Daar kan ook de druk van bv een beenhulp als cue mee verklaard worden, of teugel tegen de hals en verplaatsingen van je gewicht in het zadel. Lichaamstaal in optima forma en hoewel het er hetzelfde uitziet, aangeleerd via shaping, niet door verhoging van druk of zoals in het andere filmpje vastzetten aan palen en tikken met zweepjes tegen benen e.d.
Kijk nog eens naar het filmpje van de Shetland pony en naar hoeveel lichaamstaal de trainster gebruikt.

Als een paard niet met me wil werken, dan ben ik niet boeiend genoeg, m'n timing kan slecht zijn, vraag teveel tegelijk, maak te grote stappen waarop het paard me niet meer begrijpt, mijn reinforcement rate is te laag of ik werk in een omgeving die simpelweg te afleidend is.
Dus moet ik proberen die factoren te verbeteren, want ik wil dat paard opzetten voor succes, het leren zo gemakkelijk mogelijk maken voor hem.
Heeft ie ondanks dat toch geen interesse, dan heb ik pech en wordt er op dat moment niet getraind. Soms kan de situatie een half uur later heel anders zijn.
Maar ik ben ook niet meer of minder een mens als elk ander, soms ontdek ik dingen bij mezelf die een stuk beter kunnen en waarbij ik bv in een rijreactie veel te veel druk gebruikt heb. Er is altijd verbetering mogelijk, maar dat moet dan wel verfijning van mijn trainstijl zijn en geen acceptatie van iets wat daarbuiten valt omdat het tijdelijk een snel resultaat lijkt te geven.

Piet
Natuurlijk Bekappen - Outcome Based!
Volg datum > Datum: dinsdag 30 september 2008, 7:4330-9-08 07:43 Nr:143086
Volg auteur > Van: Marleen den Arend Opwaarderen Re:143059
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Voor diegen die nog twijfelen over HOE de hogeschoolposities aangeleerd worden ! Structuur

Marleen den Arend
Rotterdam
Nederland


565 berichten
sinds 20-5-2005
eddy DRUPPEL schreef op maandag 29 september 2008, 22:20:

> Marleen den Arend schreef op maandag 29 september 2008, 21:21:
>
>> eddy DRUPPEL schreef op maandag 29 september 2008, 20:48:

>> ponies.
>> Jij noemt het "fijn spelen".
>
> Fijn spelen IS gewoon een groot compliment !!!

Oke, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Het kwam weer eens heel anders over. Excuus.
Je leest nu onderwerp "Voor diegen die nog twijfelen over HOE de hogeschoolposities aangeleerd worden !"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
92 berichten
Pagina 6½ van 7
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.