InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
254 berichten
Pagina 7 van 17
Je leest nu onderwerp "parelli en ook vraagje over nek buigen"
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 18:2524-2-06 18:25 Nr:44019
Volg auteur > Van: trea hoex Opwaarderen Re:43943
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur

trea hoex
Nederland

Jarig op 9-4

1840 berichten
sinds 27-3-2005
jose schreef op donderdag 23 februari 2006, 23:47:

> Helpt dat ook niet? Op de volte zetten en zo de snelheid er uit
> halen.

Gaat niet op een bospad. Dan zal je toch moeten inbuigen.. niet best voor de gezondheid ;-)
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 18:2724-2-06 18:27 Nr:44020
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:44016
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:11:

> Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 17:26:
>
>> Tycho schreef op vrijdag 24 februari 2006, 15:28:

> stoppen, dan pas inbuigen?
>
> Het probleem is dat je al begint met inbuigen op het moment dat
> er nog snelheid is.

Nee Jose....tis een aangeleerd reflex.
Jij denkt ook niet na als je plotseling op de rem MOET trappen terwijl je met je medepassagier aan het kletsen bent in de auto...je doet dat gewoon.
Net als dat je knippert met je ogen als er iets te dicht in de buurt is...ga je ook niet denken ow....nu moet ik mijn ogen even sluiten ....je doet het gewoon...
Zo werkt ook de ORS....het paard doet het gewoon (mits goed aangeleerd en onderhouden !!! )
Nick
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 19:5124-2-06 19:51 Nr:44021
Volg auteur > Van: jose Opwaarderen Re:44020
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
jose
Nederland


1432 berichten
sinds 22-7-2005
Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:27:

> jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:11:
>
>> Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 17:26:

> even sluiten ....je doet het gewoon...
> Zo werkt ook de ORS....het paard doet het gewoon (mits goed
> aangeleerd en onderhouden !!! )
> Nick

Juist en waarom zit er zo'n airbag in die auto? Omdat je met zo'n stop gigantisch tegen het dashboard knalt.
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 19:5324-2-06 19:53 Nr:44022
Volg auteur > Van: jose Opwaarderen Re:44018
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
jose
Nederland


1432 berichten
sinds 22-7-2005
Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:21:

> jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 11:46:
>
>>> Waarom denk je dat ik als vrij uniek kenmerk van m'n libra

> Het hoofdstel kan je maken van 6 of 8 of wel 10 mm dik touw
> of zelfs van breed zacht leer.....de teugels , dus enkel dat
> deel wat je in je handen hebt , kunnen dan bij alle maten uit
> vissnoer bestaan van slechts 0,05 mm.

Ik snap hoe dat zit hoor Nick, ik heb de pagina wel bekeken.
Het gaat erom dat ik elk touwhalster te dun vindt, ook al omdat er van die fijne knoopjes zitten op strategische punten. Breed zacht leer is goed.
Nu kun je zeggen: dan neem je toch heel dik touw, 12 mm of dikker? Ja en dan gaat het aspect gewicht weer mee spelen.
Zoals ik al zei, mijn bitloos is zwaarder dan mijn trenshoofdstel.
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 19:5624-2-06 19:56 Nr:44023
Volg auteur > Van: jose Opwaarderen Re:44019
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
jose
Nederland


1432 berichten
sinds 22-7-2005
trea hoex schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:25:

> jose schreef op donderdag 23 februari 2006, 23:47:
>
>> Helpt dat ook niet? Op de volte zetten en zo de snelheid er uit
>> halen.
>
> Gaat niet op een bospad. Dan zal je toch moeten inbuigen.. niet
> best voor de gezondheid ;-)

Nee, dan zal ik dus niet moeten inbuigen.

Jammer dat je mijn berichtje dus gemist hebt over hoe ik dat wel oplos.

Op een bospad? Laat maar lekker rennen, vaak al na korte afstand staan ze wel weer stil hoor.
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 21:0424-2-06 21:04 Nr:44025
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:44022
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:53:

> Ik snap hoe dat zit hoor Nick, ik heb de pagina wel bekeken.
> Het gaat erom dat ik elk touwhalster te dun vindt, ook al omdat
> er van die fijne knoopjes zitten op strategische punten.

Bekeken misschien. Gelezen blijkbaar weer niet. Geeft niet, ik zal het voor je oplepelen dan:

Op bitloostouwhoofdstel/html/nl/werking_nl.html" target=_blank>http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/html/nl/werking_nl.html :
"Anatomische uitleg
Er doet een hardnekkig gerucht de ronde dat "ook touwdingen gemeen zijn omdat er knopen gemaakt worden die op zenuwen drukken". Dit heb ik uiteraard moeten onderzoeken, en kan tot geen andere conclusie komen dan dat het in algemeenheid discutabel is, en voor het touwhoofstel op deze website in het geheel niet van toepassing. Op de anatomische achtergronden, uit de atlas van Popesko, zijn zenuwbanen in geel te zien.

Het gaat m.n. om het somatisch zenuwstelsel, dat spieractivatie aanstuurt.
- 1ste laag: De hoofdgroep, de nervus facialis (aangezichts zenuwbaan in NL?). Die loopt ruwweg midden over de wang in de lengte van het hoofd; hier ligt een beschermende spierlaag overheen.
- 2de laag De groep die de neusgevoel bedient (nervus infraorbitalis; infraorbitale zenuwbaan - zijn er heel veel!) komen uit het infraorbitale foramen (da's een gaatje in de schedel opzij van de neus, ongeveer halverwege oog en neus), en liggen zodoende zo diep en beschermd mogelijk.
Het enige wat een beetje in aanmerking zou kunnen komen zijn de vertakkingen naar het oor van de 2e nervus cervicalis die links en rechts over het achterhoofd achter de oren lopen (rode pijl).

Om eerlijk te zijn geloof ik helemaal niks meer van de geruchten over pijnlijke kwetsbaarheid van die zenuwbanen door halster- of hoofdstelgebruik. Ze liggen over het algemeen heel tactisch beschermd tegen beschadiging, en beschadiging (wat tot gevoelloosheid leidt van de bediende gebieden!) is dan ook nog iets anders dan prikkelinwerking! Over speciaal gevoelige "zenuwknopen" heb ik nog altijd niets kunnen vinden in het perifeer zenuwstelsel.

Echter bijna OVERAL in de huid zitten warmte-, koude-, pijn-, druk-, en tastzintuigcellen, alleen niet overal even veel. Maar wél weer overal even gevoelig (binaire gevoeligheid; alles of niets, in computertermen 0 of 1).
Het is deze gevoeligheid waar we gebruik van maken bij het overbrengen van onze contact-signalen!

Een waarschijnlijker receptor voor tortuur lijkt me spierweefsel zelf, dat veel makkelijker gekwetst of geirriteerd kan worden (kneuzen, prikken, etc. - denk aan de spijkers van Cook) en vervolgens die aantasting (via zenuwen uiteraard) doorgeeft.
Dan is er ook nog bedreiging van skelet mogelijk; bijvoorbeeld de uiteinden van het maxilla (die dunne puntige neusbotjes) waar een laag op de neus liggend halster of hoofdstel precies overheen loopt. Zoals uit bovenstaande plaatjes is op te maken is echter het hoofdstel waar het op deze website om gaat met prioriteit zo optimaal mogelijk gepositioneerd om het paard zo min mogelijk irritatie of overlast te bezorgen."

Tot zover geen gemene knooppies op strategisch-pijnlijke punten dus. De "studs" (spijkers) die her en der worden gebruikt zijn weer een ander verhaal maar niet van toepassing op touwhalsters. Als jij het beter weet, of betere mediche info hebt houd ik me aanbevolen....

Groeten, Egon
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 21:4924-2-06 21:49 Nr:44029
Volg auteur > Van: Idunn Opwaarderen Re:44023
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur

Idunn
Homepage
Bourtange
Nederland

Jarig op 11-9

456 berichten
sinds 30-9-2004
jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:56:

> trea hoex schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:25:
>
>> jose schreef op donderdag 23 februari 2006, 23:47:

> wel oplos.
>
> Op een bospad? Laat maar lekker rennen, vaak al na korte
> afstand staan ze wel weer stil hoor.

Na me een hele dag te hebben zitten inhouden met gekromde tenen......
Maak jij er een sport van om alles maar voor het gemak verkeerd te lezen??? Laat maar lekker rennen....waar hadden we het ook al weer over?? ORS, en wanneer wordt die toegepast?? Juist ja, in noodsituaties!
Je doet over alles maar dan ook alles beweringen die nergens anders op gebaseerd zijn als je eigen hersenspinsels.
(Nee, ik wilde hier als zovelen weer een zoveelste poging doen om de ORS uit te leggen...) Leg JIJ nu eens even haarfijn uit hoe jij denkt dat de ORS in zijn werk gaat. En niet aankomen met: ja ik weet heus wel hoe het zit...nee, dat weet je niet, dat blijkt wel uit je reakties. Leg het maar eens uit! (tip, wel eens iets over reflexen gelezen?)
Gewichten op bit en achter de oren....knopen bij touwhalsters...je zwamt maar wat in het wilde weg. Libra website ook goed gelezen en nog beweren dat jouw paard met bit maar 100 gram voelt??
Een ding heb je gelijk in, als je een touwhalster een gemeen ding vind mag je er idd NIET mee rijden, want als je er al van uit gaat dat er aan getrokken moet worden.....

Pfffffff
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 23:5224-2-06 23:52 Nr:44035
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:44021
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:51:

>> Nee Jose....tis een aangeleerd reflex.
>> Jij denkt ook niet na als je plotseling op de rem MOET trappen
>> terwijl je met je medepassagier aan het kletsen bent in de

>> Nick
>
> Juist en waarom zit er zo'n airbag in die auto? Omdat je met
> zo'n stop gigantisch tegen het dashboard knalt.

Omdat de auto vertraagt en jij als loszittend ding niet.
Heeft met wetten te maken, de echte techneuten zullen je dat vast uit kunnen leggen.
Vanuit jou redenatie zal ej dus een airbag op de nke van je paard moeten bouwen.

Nick
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 23:5424-2-06 23:54 Nr:44036
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:44023
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:56:

> trea hoex schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:25:
>
>> jose schreef op donderdag 23 februari 2006, 23:47:

> wel oplos.
>
> Op een bospad? Laat maar lekker rennen, vaak al na korte
> afstand staan ze wel weer stil hoor.

D'r lag een spoorbaan weet je nog....en je hoort de trein al aankomen...botsing haast onvermijdelijk tenzij.....ik wacht nog steeds met spoed op je oplossing want dit is een NOODsituatie

Nick .... die de film maar even op vertraagd afspelen zal zetten anders komt het niet goed.....
Volg datum > Datum: vrijdag 24 februari 2006, 23:5724-2-06 23:57 Nr:44037
Volg auteur > Van: Spirithorses Opwaarderen Re:44036
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur

Spirithorses
Homepage
Vroenhoven - Riemst, bij Maastricht,
Belgie.

Jarig op 1-3

10715 berichten
sinds 6-1-2004
Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 23:54:

> jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:56:
>
>> trea hoex schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:25:

> steeds met spoed op je oplossing want dit is een NOODsituatie
>
> Nick .... die de film maar even op vertraagd afspelen zal
> zetten anders komt het niet goed.....

Stuur haar gauw het dichte dennenbos in Nick.... grijp je vast aan een tak, snel.... voor het te laat is....

Pien
Volg datum > Datum: zaterdag 25 februari 2006, 0:4025-2-06 00:40 Nr:44039
Volg auteur > Van: jose Opwaarderen Re:44035
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
jose
Nederland


1432 berichten
sinds 22-7-2005
Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 23:52:

> jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:51:
>
>>> Nee Jose....tis een aangeleerd reflex.

> Vanuit jou redenatie zal ej dus een airbag op de nke van je
> paard moeten bouwen.
>
> Nick

Ja, en die airbag heeft ie niet: je paard beweegt, krijgt het seintje om zijn hals in te buigen omdat hem dat is aangeleerd en begint te remmen. Het hele gevaarte paard dondert dus op die hele voorhand omdat zijn voorbenen stil staan. Knal! .
Volg datum > Datum: zaterdag 25 februari 2006, 0:4425-2-06 00:44 Nr:44040
Volg auteur > Van: jose Opwaarderen Re:44036
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
jose
Nederland


1432 berichten
sinds 22-7-2005
Nick Altena schreef op vrijdag 24 februari 2006, 23:54:

> jose schreef op vrijdag 24 februari 2006, 19:56:
>
>> trea hoex schreef op vrijdag 24 februari 2006, 18:25:

> steeds met spoed op je oplossing want dit is een NOODsituatie
>
> Nick .... die de film maar even op vertraagd afspelen zal
> zetten anders komt het niet goed.....

Die heb ik je gegeven Nick, ontspannen en ophouden en zo door gaan, niet in paniek raken erop vertrouwen dat die stop echt wel komt. Komt er te weinig reactie op die ophouding: dan kan ik even helemaal ontspannen en dan een heel kort, maar heel hevig rukje geven aan die teugels.
Weet je waarom veel paarden nmm niet meer op het bit reageren als rem? Omdat de ruiter maar blijft trekken: in de paniekmodus haalt ie het niet in zijn hoofd om los te laten en blijft dus maar trekken. Die situatie is eenvoudig te weerstaan voor je paard en ren er door heen.

Maar als ik er niet op zou vertrouwen dat hij op het eerste reageert, dan hoort dat paard nog niet op de openbare weg. Klaar.
Volg datum > Datum: zaterdag 25 februari 2006, 0:4825-2-06 00:48 Nr:44041
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:44039
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
jose schreef op zaterdag 25 februari 2006, 0:40:

> Ja, en die airbag heeft ie niet: je paard beweegt, krijgt het
> seintje om zijn hals in te buigen omdat hem dat is aangeleerd
> en begint te remmen. Het hele gevaarte paard dondert dus op die
> hele voorhand omdat zijn voorbenen stil staan. Knal! .

En ik maar denken dat IK eigenwijs was..

En wat gebeurd er nu als jij je paard aan dat bit trekt om te stoppen dan?
Of zelfs...zoals je omschreef , je paard op een kleine cirkel gooit ??????
Dan lossen die krachten ineens op ?
Owwwnee....wacht ff ....dan krijgt i aanleuning op het bit en worden die krachten op de voorhand minder?

Je kan het draaien zoals je wil Jose....maar uhhhh....

NOODstop he....niet vergeten....smal bospaadje, bomen langs de kant...spoorlijn....tjoeketjoeketjoek....hij is er bijna....

Nick
Volg datum > Datum: zaterdag 25 februari 2006, 0:5525-2-06 00:55 Nr:44042
Volg auteur > Van: jose Opwaarderen Re:44029
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
jose
Nederland


1432 berichten
sinds 22-7-2005
Idunn schreef op vrijdag 24 februari 2006, 21:49:

> Na me een hele dag te hebben zitten inhouden met gekromde
> tenen......
> Maak jij er een sport van om alles maar voor het gemak verkeerd

> hoe jij denkt dat de ORS in zijn werk gaat. En niet aankomen
> met: ja ik weet heus wel hoe het zit...nee, dat weet je niet,
> dat blijkt wel uit je reakties. Leg het maar eens uit! (tip,
> wel eens iets over reflexen gelezen?)

Wat hebben die reflexen er nou mee te maken? Verandert de beweging en de druk die op die voorhand komt te staan bij een paard wat in volle snelheid in paniek zijn hals inbuigt? Maakt het natuurkundig wat uit of je paard dat uit een reflex doet, omdat je hem omtrekt, omdat je hoofd roept of wat dan ook?

Als je paard nog zo bij de tijd is, dat hij eerst stopt omdat hij een hand over de teugel voelt, en dan pas inbuigt, dan heb je hem het trucje heel grondig geleerd.
Alleen zoals iedereen hier steeds heel hard roept: het is een noodsituatie en je paard is volslagen in paniek en in volle vaart: Dan buigt dus de hals al, voordat je paard zijn snelheid vermindert kan hebben. Want: reflex weet je nog?

Ik vind het typerend dat het voorbeeld wat hier gegeven wordt van een paard wat zo over de kop ging, afgedaan wordt als onwaarschijnlijk of niet goed aangeleerd.
Nee, he, he, het is een noodsituatie. Dan kan het zo degellijk werkende Ho ook plotseling niet meer werken. Terwijl dat anders wel altijd werkt.

Leg mij dat nou eens uit?
> Gewichten op bit en achter de oren....knopen bij
> touwhalsters...je zwamt maar wat in het wilde weg. Libra
> website ook goed gelezen en nog beweren dat jouw paard met bit
> maar 100 gram voelt??

Nee, dan lees jij niet goed, dat zeg ik nergens en dat vind ik ook niet, ik zeg dat ik voel alsof ik 100 gram in mijn handen heb. De metingen van egon daaromtrent geloof ik echt wel.
Je mag best vinden dat ik zwam hoor, maar denk er eens over na dan? Wat is er nou zo zwammerig aan, dan alleen te roepen Pffff.

> Een ding heb je gelijk in, als je een touwhalster een gemeen
> ding vind mag je er idd NIET mee rijden, want als je er al van
> uit gaat dat er aan getrokken moet worden.....
>
> Pfffffff

Ik vind niet dat er aan getrokken moet worden, net zoals ik vind dat er niet aan een bit getrokken moet worden. En dat schrijf ik ook telkens. Je had volgens mij wat beter kunnen lezen ipv je druk te maken met je kromme tenen.
Maar dat je er niet aan trekt, is dat het excuus dat een touwtje over de neus van je paard wel okay is? Alsof ie dat niet zou voelen?

Aan een bit hoef je ook niet te trekken toch?
Volg datum > Datum: zaterdag 25 februari 2006, 0:5725-2-06 00:57 Nr:44043
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:44040
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: parelli en ook vraagje over nek buigen Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
jose schreef op zaterdag 25 februari 2006, 0:44:

>> Nick .... die de film maar even op vertraagd afspelen zal
>> zetten anders komt het niet goed.....
>
> Die heb ik je gegeven Nick, ontspannen en ophouden en zo door
> gaan, niet in paniek raken erop vertrouwen dat die stop echt
> wel komt.

Weet je wat jij doet Janna....
Kom jij maar lekker zelf onder die trein dan met je ophoudinkjes....
Als je paard volgens jou al niet op een relfex reageert zal je met die ophoudinkjes ook niet verder dan die trein komen.

Komt er te weinig reactie op die ophouding: dan kan
> ik even helemaal ontspannen en dan een heel kort, maar heel
> hevig rukje geven aan die teugels.

Vooral doen...die ruk....das de hoofdoorzaak nummero uno dat i nog veel harder zal gaan lopen....mwah...als je dan toch tegen die trein moet knallen dan maar meteen goed he?

> Weet je waarom veel paarden nmm niet meer op het bit reageren
> als rem? Omdat de ruiter maar blijft trekken: in de paniekmodus
> haalt ie het niet in zijn hoofd om los te laten en blijft dus
> maar trekken. Die situatie is eenvoudig te weerstaan voor je
> paard en ren er door heen.

ja hoor....een voudig te weerstaan ....idd, heel eenvoudig door hem een reflex aan te leren..

> Maar als ik er niet op zou vertrouwen dat hij op het eerste
> reageert, dan hoort dat paard nog niet op de openbare weg.
> Klaar.

Das wel proberen er heel gemakkelijk onderuit te komen vind je niet?

Dan hoort volgens jou dus geen enkel paard op de openbare weg thuis...want er is er niet een hier die 100 % kan garanderen dat zijn/haar paard nooit op tilt zal slaan en altijd naar normale signalen zal luisteren.

Laten we er maar over ophouden vind je niet ?
Dit wordt een beetje nonsens zo....leren we niks van.

Nick
Je leest nu onderwerp "parelli en ook vraagje over nek buigen"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
254 berichten
Pagina 7 van 17
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.