InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
3 berichten
Pagina 1½ van 1
Je leest nu onderwerp "Parelli en rijden"
Volg datum > Datum: donderdag 5 februari 2004, 22:515-2-04 22:51 Nr:1024
Volg auteur > Van: sophie vonk Opwaarderen Re:991
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Parelli en rijden Structuur
sophie vonk
Baarn
Nederland


129 berichten
sinds 3-9-2003
Ellen Kars schreef op woensdag, 4 februari 2004, 12:13:

> Hallo iedereen,
>
> Ik ben net naar een andere stal verhuisd en wil graag beginnen
> met Parelli. Nu is het zo dat ik western rij en er een aantal
> wedstrijden/demo's aankomen. Kan je met Parelli beginnen terwijl
> je nog op je "oude" manier aan het door trainen bent? Heeft
> iemand hier ervaring mee ?
> Ik ben namelijk bang dat als ik met Parelli begin en gewoon
> rijdend door train, de Parelli oefeningen niet aanslaan. Ik
> benieuwd naar jullie reacties.

Hai,

Aangezien niemand nog gereageerd heeft, en ook al heb ik niet zoveel tijd, ik kon het niet laten ;-). Ik had voordat ik begon met parelli ook dressuurlessen. Ik vroeg mij toen ook af of ik hier wel mee verder wilde. Snel kwam ik er al achter dat ik parelli een echt paardvriendelijke manier van werken vond en dat dressuur compleet het tegenovergestelde was! Niet dat mijn lerares met 'zagen' werkte, zij had ook wel iets NH in zich, altijd vragen aan het paard en niet eisen, maar toch, dressuur stond me gewoon niet meer aan. Misschien ervaar jij dit ook wel met western. Zoniet, in L2 komt het bit aan de orde, maar alleen als communicatie middel, en met zeer lichte druk, dus het is niet de bedoeling dat je het voor controle gebruikt. Als je zover bent om het bit in te doen, heb je al zoveel bereikt, dat controle geen probleem meer is. Ik neem aan dat je nu met bit rijdt, en tja... het is eigenlijk in parellis opvatting bedoeld als communicatiemiddel. Ik weet het niet precies. Ik denk niet dat erg veel kwaad kan. Een vriendin van mij doet ook parelli en die rijdt ook nog gewoon eens per week in een dressuurles. Dus, zolang je het bit niet misbruikt, denk ik dat je er voorlopig wel mee door kunt gaan. Maar misschien gaat het je wel tegen staan, en dan is het probleem gelijk opgelost ;-).

Succes met parellien iig straks, vragen zijn altijd welkom ;-)

Groetjes Sophie
Volg datum > Datum: vrijdag 6 februari 2004, 17:336-2-04 17:33 Nr:1068
Volg auteur > Van: Frans Veldman Opwaarderen Re:1024
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Parelli en rijden Structuur

Frans Veldman
Homepage
Drenthe
Nederland

Jarig op 22-10

5061 berichten
sinds 1-1-2003
marianne herzberger schreef op Fri, 6 Feb 2004 16:35:08:

> Inderdaad, het is een compliment en nu waarom: je gaat mee in
> de
> voorwaartse beweging, en zit dus iets naar voren.

Hier raak ik het spoor al kwijt. Je gaat mee in de voorwaartse beweging en DUS zit je iets naar voren? Hoezo die "DUS"? Je kan ook prima meegaan in de voorwaartse beweging als je naar achteren zit.
Bovendien wil je dat je paard het gewicht meer op de achterhand draagt dus moet je zelf ook zorgen dat je je gewicht naar de achterkant verplaatst. In galop zit het grootste deel van het paardengewicht op de achterhand, en als je je paard wilt meehelpen dan doe je dat zelf natuurlijk ook. Over harmonie gesproken...
Niet zelf verzonnen overigens, is algemeen gangbaar bekend bij NH-mensen.

> De druk/
> gewicht komt dan
> van de rug af.

Ook als je op de achterhand zit.

. De belangrijkste bewegingsenergie wordt dus
> ontlast, en de
> rug en de achterhand is vrij om kracht te zetten.

Als je ergens kracht mee wilt zetten heb je daar juist gewicht nodig. Het paard doet dat zelf ook, ook niet voor niks. Het paard wil kracht zetten met de achterhand en brengt dus zijn gewicht naar achteren. Als ruiter hoor je je gewicht dus eveneens naar achteren te brengen, zoveel mogelijk. Voorover hangen is iets dat je doet op een motorfiets, maar niet op een paard. Dat is wat ik begrijp over paardrijden. (En ja, ik weet dat er in dressuurkringen anders over wordt gedacht).

> Op de voorhand rijden wordt niet veroorzaakt door je gewicht
> naar voren te
> brengen - maar juist door onbalans van de ruiter ( zie maar 't
> plaatje: van
> voren naar achteren zwaaien - dat veroorzaakt een hoop
> tegen-energie die het
> paard probeert weg te krijgen door aan de voorzijde naar beneden
> te duiken.
> Als Frans op zijn paard de heupen had laten meebewegen, en niet
> het
> bovenlijf laat meezwaaien, en krijg je een beter beeld.

Ik vind het nogal heftige uitspraken gebaseerd op een paar foto's, die statisch worden weergegeven terwijl het in werkelijkheid een vloeiende vooruitgaande beweging was. Wellicht wordt de suggestie gewekt omdat we bij het maken van de animatie uit zijn gegaan van het paard, en dat als referentie hebben gebruikt bij het over elkaar leggen van de foto's. Evengoed hadden we mijn lijf als referentie kunnen nemen en dan had ik nagenoeg stilgestaan op dezelfde plek.
Galop is een beweging die vanuit het paard gaat met "rukken". Tijdens het zweefmoment is er geen voortstuwing. Een goede ruiter houdt met zijn bovenlijf een min of meer constante snelheid aan en vangt de bewegingsverschillen op met zijn heupen (ik zie nu dat jij dat ook zegt). Maar als je de plaatjes van het paard op elkaar legt lijkt het dan natuurlijk alsof de ruiter heen-en-weer beweegt...

Groeten,
Frans
Je leest nu onderwerp "Parelli en rijden"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
3 berichten
Pagina 1½ van 1
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: