InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
40 berichten
Pagina 1½ van 3
Je leest nu onderwerp "Easywalkers"
Volg datum > Datum: vrijdag 8 juli 2005, 17:218-7-05 17:21 Nr:28978
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:28972
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Easywalkers Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Hans Arendse schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 16:29:

> marjolijn schreef op donderdag, 7 juli 2005, 14:43:
>
>> Bestaat dat? Beslag dat:

> Gevolg, hoefwand groeit over het beslag heen.
> Heb laatst een dergelijk paard verlost van deze ellende.
>
> gr Hans

Waarom zou kunststof beslag niet passend kunnen worden gemaakt?
Als je het ruim legt kun je het overtollige er makkelijker dan bij ijzer afraspen en daarmee een prima passend hoefbeslag maken.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: vrijdag 8 juli 2005, 17:518-7-05 17:51 Nr:28981
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:28963
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Easywalkers Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Huertecilla schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 13:35:

> cornelie schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 9:11:
>
>> Huertecilla schreef op donderdag, 7 juli 2005, 15:39:

> Als het resultaat je ook belangrijk is, dan belast je dus je
> paard minder bij een hogere snelheid en indien niet, dan is de
> belasting geringer bij dezelfde. In die zin is (bijna) alles wat
> de paslengte langer maakt in het belang van je paard.

Correct me if I am wrong maar als ik het goed lees staat hier dat je met gelijke inspanning harder kunt lopen als je een grotere paslengte toepast.. Ik ben het daar mee oneens. Er zou dan al lang op grotere paslengte geselecteerd zijn. Door de evolutie en als die er niet aan gedacht heeft door de fokkers van renpaarden.
Voor het verplaatsen van A naar B staat een hoeveelheid energie die de spieren moeten leveren. Of je dat nu met grote passen of met kleine passen doet dat maakt in principe voor het verbruik niets uit. Wat wel uitmaakt is de weerstand die ondervonden wordt op het traject in de vorm van luchtweerstand en wrijvingsweerstand. Met het toenemen van de snelheid neemt de weerstand exponentieel toe en daarmee de te leveren inspanning.
Naarmate de snelheid toeneemt neemt de paslengte toe en ook de impact van de hoef op de bodem. Ook deze impact neemt exponentieel toe.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: vrijdag 8 juli 2005, 20:198-7-05 20:19 Nr:28988
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:28981
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Easywalkers Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
Havank schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 17:51:

> Huertecilla schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 13:35:
>
>> cornelie schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 9:11:

> grotere paslengte toepast.. Ik ben het daar mee oneens. Er zou
> dan al lang op grotere paslengte geselecteerd zijn. Door de
> evolutie en als die er niet aan gedacht heeft door de fokkers
> van renpaarden.

Klopt en daar hééft de evolutie- en hébben slimme fokkers inderdaad op geselecteerd. Een slimme trainer traint paarden daar ook op.
Zoals ik ook aangegeven had zijn paarden NÍET voor hoge snelheden ideaal. Wel voor het afleggen van lange afstanden over harde bodem in wandeltempo en ook voor korte explosieve sprints. Desondanks zijn ze ook bij sprints níet snel. Als de natuur ze op echte snelheid geselecteerd zou hebben dan hadden ze flexibele ruggen gehad. Die kost echter meer energie en paarden zijn overlevers voor marginale omstandigheden. Hun strategie tegen roofdieren is maar heel beperkt de snelheid.

Bedenk eens waarom een windhond sneller is dan een paard en waarom een jachtluipaard nóg veel sneller is terwijl die beiden veel kortere pootjes hebben....

> Voor het verplaatsen van A naar B staat een hoeveelheid energie
> die de spieren moeten leveren. Of je dat nu met grote passen of
> met kleine passen doet dat maakt in principe voor het verbruik
> niets uit. Wat wel uitmaakt is de weerstand die ondervonden
> wordt op het traject in de vorm van luchtweerstand en
> wrijvingsweerstand. Met het toenemen van de snelheid neemt de
> weerstand exponentieel toe en daarmee de te leveren inspanning.

Bij de snelheid en cw-waarde (van de benen) waar het om gaat is dit nauwelijks van belang. De luchtweerstand van het paard zelf en de ruiter zijn van een heel andere orde en wél van belang.
Bij endurance echter heb je het over snelheden waarbij zelfs de weerstand van ruiter+paard niet doorslaggevend is. Dat gaat bepaald geen 60.

> Naarmate de snelheid toeneemt neemt de paslengte toe en ook de
> impact van de hoef op de bodem. Ook deze impact neemt
> exponentieel toe.
Ja, inderdaad en exact dáárom gaat bij een hardere bodem een paard de pas verkorten. Klopt, je hebt het.
Volg datum > Datum: vrijdag 8 juli 2005, 20:388-7-05 20:38 Nr:28989
Volg auteur > Van: cornelie Opwaarderen Re:28975
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Easywalkers Structuur

cornelie
Homepage
Nederland


422 berichten
sinds 22-12-2003
Huertecilla schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 17:02:
> Best een listig punt dit.

Nou, ik blijf toch echt wedstrijden rijden :-) We hebben er heel veel plezier in en hoe meer pride extra beweegt hoe beter hij in zijn vel zit.

cornelie
Volg datum > Datum: vrijdag 8 juli 2005, 20:488-7-05 20:48 Nr:28990
Volg auteur > Van: Havank Opwaarderen Re:28988
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Easywalkers Structuur

Havank
Putten
Nederland


130 berichten
sinds 10-1-2005
Huertecilla schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 20:19:

>>> Langere paslengte is gelijk aan hogere gemiddelde snelheid bij
>>> gelijke lichamelijke belasting. Voor het onderstel is wellicht
>>> de schokbelasting zelfs lager door het kleinere aantal passen,

>
> Klopt en daar hééft de evolutie- en hébben slimme fokkers
> inderdaad op geselecteerd. Een slimme trainer traint paarden
> daar ook op.

Waar haal je de wijsheid vandaan dat er op langere passen voor de renbaan wordt geselecteerd. Last van de hitte in andalusie? Er wordt uitsluitend op snelheid en uithoudingsvermogen geselecteerd en nergens anders op.
Groet
Hans
Volg datum > Datum: zaterdag 9 juli 2005, 9:519-7-05 09:51 Nr:29001
Volg auteur > Van: Huertecilla Opwaarderen Re:28989
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Easywalkers Structuur
Huertecilla
Andalucía - Spanje


2998 berichten
sinds 28-9-2003
cornelie schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 20:38:

> Huertecilla schreef op vrijdag, 8 juli 2005, 17:02:
>> Best een listig punt dit.
>
> Nou, ik blijf toch echt wedstrijden rijden :-) We hebben er heel
> veel plezier in en hoe meer pride extra beweegt hoe beter hij in
> zijn vel zit.
>
> cornelie

Zoals ik aangaf Cornelie heeft ieder zijn eigen lijn en je kan zelf ook het beste bepalen waar voor jou en jouw paard de competatieve grenzen liggen.

@Hans: 'rennen' is groter dan NL en bovendien groter dan alleen de paardenwereld. Als jouw wereld anders is; prima.
Bedenk dat in de renwereld de ondergrond meestal ideaal is en dus het punt helemaal niet zo speelt. Dat verandert echter niets aan die werkelijkheid.
Het ging evenwel over endurance en daarbij is de ondergrond niet altijd ideaal. Hier in Spanje wordt ook wel 160 km. over camino = aangestampt splitpad, gereden. reken maar dat die paslengte dan speelt

Als ik hier een beetje afstand 'moet' afleggen, pak ik elke akker en boomgaard mee waar maar mogelijk. Het verschil in snelheid is overduidelijke en toch is de hartslag dan lager.

Even wat anders: het gewícht van het hoef'beslag' is naast de paslengte het meest kritisch.
Bij 25 km/u bv. moet de hoef elke pas van nul naar 50 versneld en van 50 naar nul vertraagd worden. Zoals je weet kost versnellen en vertragen het kwadraat van snelheid hoúden. Geef me het gewicht van hoef+onderbeen en het gewicht van het beslag en ik reken voor je uit wat het verschil in arbeid is, desnoods zelfs benodigde calorieën, om 60 kilometer met 25 km/u af te leggen.
Het gewicht van het hoefbeslag varieert enórm met het gebruikte materiaal: ijzer weegt drie maal wat aluminium weegt en plastic daar weer de helft van. Zo zie je al heel rap dat plastic beslag snel slechts 15% weegt van wat een hoefíjzer weegt en daardoor veel eerder de grotere efficiëntie van de grotere paslengte waard is.
Ik rij geen endurance en ga dat ook niet doen, maar zou áls ik ging rijden een overweging maken tussen de lichtste hoefschoen en plastic beslag. Dat plastic beslag zou ik dan onder líjmen. Het hoeft er tenslotte alleen maar voor de wedstrijd onder.

Je leest nu onderwerp "Easywalkers"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
40 berichten
Pagina 1½ van 3
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.
contact