Ik kan niet knippen of iets deleten want dan verdwijnt de volledige tekst. Doe het dus zo maar dan:
Nick:
Paarden waarmee eerst met dwang is gewerkt en daarna op deze manier vinden dit vele malen leuker...zoveel leuker dat stoppen niet leuk meer is....
Eva:
Dus? Vroeger stoppen?
Eva: Waarom is het verkeerd door te gaan met clickeren zolang je
paard het leuk vindt en geen enkel teken vertoont van
verwarring, frustraties, of wat dan ook?
Nick: Zie hieronder je eigen antwoord.
Eva: het is eigenlijk zo:
1) het paard loopt weg: ik ga er van uit dat of het paard effe alle indrukken moet verwerken, of de oef te moeilijk is.
dus: dan laat ik paard even lopen, of ik ga stapje terug
2) het paard loopt steeds vaker weg, ook als we stapje
terugkeren
dus: paard haakt af, ik stop maar vraag nog een laatste
àndere oefening
Nick: Hier is de echte leerintresse van je paard dus al verdwenen...nmm.
Er zit weinig animo meer in om door te gaan met andere woorden... en als er geen animo is , is dat nmm. ook niet de beste leerperiode....
Eva: Neen daar heb je gelijk in, vandaar dat ik ook zeg dat ik STOP maar wel een laatste leuke andere oefening vraag om het leuk af te sluiten.
Eva: Waarom stoppen na 1u als una er nog plezier in heeft en er
anders geen aanwijzingen zijn op verveling , verwarring, enz,
zoals ik eerder schreef?
Als het paard zich nou eenmaal zo lang kan en wilt
concentreren, en het loopt zoals het moét, waar zie jij dan een
probleem?
Nick: IK vind 4 uur trainen zoals in een van je eerste berichten... en nu 2 uur in je laatste bericht.... wel erg lang , zeker voor een paard dat deze manier van communiceren niet gewend is en gezien de > NMM < enorme "waslijst" van verschillende zaken waaraan gewerkt is.
Eva: JIJ vindt dat, inderdaad. Maar baseer jij je op ervaring dat een paard dat nog steeds plezier heeft en de responsen nog steeds correct geeft op elke prikkel, niet meer leert, onthoud, of wat is het gevolg volgens jou bij een paard zo lang te trainen? Nog een voorbeeldje: wat doe je als je gaat wandelen met je paard? Dan ga je gedurende die wandeling hulpen geven, ja toch? Dan antwoordt het paard op die hulpen, of cue’s, dmv een response. Prikkel-response; net als bij CT. Waar ligt hier het verschil?
Nick: Om het overzichtelijker te houden heb ik eens op een rijtje gezet wat ik zo onthouden heb waarmee je bezig bent geweest in slechts 2 bezoekjes ?
Ik zal er nog best vergeten zijn maar wordt een dagje ouder he...
Er is getraind op :
Het principe clickeren...voor zowel paard als dame.
1: Daaronder versta ik de basis zaken als handtargetten (een uur lang ge-oefend zoals je beschreef) en
2: beleefdheids normen als stapje achteruit alvoor het een beloning krijgt.
Eva: we hebben een uur in de stal gestaan, waarbij Una slechts 20 minuten bij ons gekomen is. Voor de rest stond ze in een hoekje alle contact met dé mens te vermijden
3: Stal uit krijgen zonder protest.
Eva: ehh ja natuurlijk; ik sleur haar der niet uit he. Dit gaat over omgang met, of benaderen van het paard. Als je elke handeling die we doen tov paard als een nieuwe oefening gaat zien,dan hebben we er wel duust gedaan hoor: anders kijken naar Una, anders touw in handen nemen, anders de staldeur openen, anders praten, haar voorbij de hengst laten lopen, voorbij die enge mensen, haar vragen niet meer te eten, haar hoefjes eens opnemen, haar met een andere borstel poetsen, haar laten ruiken aan filmcamera, etc
4: het achter je blijven laten lopen zodat je niet meegesleurd wordt.
5: het halthouden terwijl je er voor staat .
6: Het volgen terwijl er vanalles gebeurde buiten.
Eva: ja, dit heeft allemaal te maken met afspraken maken en leiden van het paard.
Als Una leert achter me te blijven, zal ze ook halthouden als ik stop en volgen niettegenstaande externe prikkels. Dit is geen mentale afbreuk aan het paard Nick, maar een duidelijke afspraak: mij loop je niet voorbij.
7: het "van oog veranderen spelletje" zoals je het noemde vanwegen haar rechterkant.
Eva: is een oefening op
wijken voor druk van het leidtouw. Niet veel concentratie voor nodig, alleen
wijken voor druk dus.
8: het probleem vastzetten oplossen
Eva: er is geen probleem met vastzetten. Una wou blijven volgen, hetgeen ze net gewend was te doen en was verrast plots vast te staan (mijn fout, ik had het “leiden” niet duidelijk afgerond en haar niet verteld dat ze nu vast staat en dat ze daar moest blijven).
9: Het laten aanraken van een eng voorwerp.
Eva: een keer gevraagd en gekregen. Einde.
10: Hoofd laag
Eva: drie keer vragen. einde
11: Hoofd aanraken op plaatsen waar het niet leuk is/was
Eva: toen was het wel leuk
12: Hoofd in een hoofdstel laten doen.
13: Hoofd dieper in hoofdstel houden.
Eva: 12 en 13 samen: vijf keer en gedaan.
14: Aannemen van bit.
Eva: niet getraind
15: Kriebelen niet in verband brengen met het hoofdstel.
Eva: vijf keer, einde.
16: Hoofd laag door hand op de manen te leggen (cue eraan verbinden)
Eva: vijf keer, einde
17: Het laten bijten (afzonderlijk geleerd zoals je omschreef...) in hoofdstel (neem ik maar aan)
Eva: zelfde als 9.
18: Trainen met halster over haar oren.
Eva: niet getraind
19: Trainen van "hoofdstelpoging" zoals je het noemt waarbij je alleen kriebelt zonder opvolgen van meteen het halster/hoofdstel om doen
Eva: zelfde als 15.
20: Hoofd aan de rechterkant benaderen
Eva: gebeurt àltijd, alleen nu met aandacht voor de reactie van Una
21: Rechts het paard geleiden
Eva: getraind tijdens 4, 5 en 6; niet apart
22: Het niet al te hard de stal weer inscheuren ???
Eva: niet op getraind, alleen vastgesteld
Nick: Gezien de waslijst die ik me zo kan herinneren en de angsten die dit dier moet "overwinnen" vind ik dit een enorme belasting in slechts een paar uur.
Eva: het vraagt concentratie. Is dat belasting van het mentale vermogen? Is belasting niet als het paard zich dan niet meer kàn concentreren? En is dit laatste dan niet af te leiden uit een verkeerde respons op prikkel? Dus ga ik er van uit: goede respons op prikkel, is geen belasting. Zou een paard, dat in de stal eten heeft liggen, en in vrijheid naast ons staat, bij ons blijven spelen indien deze een belasting ondervindt, of het spelen (trainen) niet meer wilt?
Nick: Dan hoop ik maar dat intussen de rest van de tijd, dus op stal, de andere aanwezige 2beners het paard met rust laten en niet in een nog grotere verwarring
Eva: Nog grotere verwarring? Excuseer Nick, er is helemaal geen verwarring!
Nick: brengen door weer te meppen of anderzins met dwang te werken om iets voor elkaar te krijgen.
Eva: er komt maar een andere tweebener aan Una, en dat is Nele en zij gebruikt geen dwang of meppen! Zij heeft geleerd het paard te belonen voor het goede gedrag en niet het andere gedrag te straffen.
Eva: Una heeft minder tijd nodig dan Queenie om die indrukken te
verwerken.
Nick: Ik zou graag weten hoe jij dit ziet... want dat indrukken kunnen verwerken vind IK dus niet te zien aan een paard... dat gebeurd in tijden van niks doen.
Eva: klopt, in tijden van niets doen verwerkt het paard de indrukken. Indrukken verwerken = een plaats geven, of iets uit leren. Hoe sneller men leert, hoe sneller alles een plaats of begrip krijgt, hoe sneller het paard indrukken verwerkt. Tussen elke
bridge is er ook rust of een verwerking; anders zou het paard niets leren ts beide momenten.Dus hoe sneller een paard leert, hoe sneller het de indrukken kan verwerken, niet?
Nick: Zaken accepteren zoals ze zijn vind ik wat anders dan indrukken verwerken.
Eva: het eerste is passief “meemaken” en het andere is actief “er iets aan koppelen”, verband leggen. Correct, ik zie dat verschil ook.
Nick: Meewerken met waar jij als 2 bener mee bezig bent vind ik ook wat anders dan verwerken.Nmm. heeft een traumatisch paard wel een paar dagen nodig om alles te verwerken als er een dusdanige grote omschakeling in communiceren is.
Eva: ik baseer me nu wel op wetensch onderzoek dat aantoont dat een paard sneller geconditioneerd wordt op een prikkel als die zich herhaaldelijk aanbiedt en zonder grote tus