InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
163 berichten
Pagina 3½ van 11
Je leest nu onderwerp "Er was eens een Una met een hoofdstelprobleem"
Volg datum > Datum: dinsdag 20 februari 2007, 23:3020-2-07 23:30 Nr:78020
Volg auteur > Van: Nick Opwaarderen Re:77981
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Er was eens een Una met een hoofdstelprobleem Structuur
Nick
Nederland


5000 berichten
sinds 13-3-2004
Eva Saegerman schreef op dinsdag 20 februari 2007, 21:45:

> Nick Altena schreef op dinsdag 20 februari 2007, 20:52:
>
>> Een paard dat eenmaal het clicker-principe begrijpt veranderd
>> volkomen, dat is hier al vaker door oa. mezelf geschreven.
>> Een paard waarmee je dit gaat doen en die dit begrijpt zal ook
>> niet graag willen stoppen , maar blijven doorgaan omdat ??
>
> begrijp je vraag niet, licht eens toe aub

Paarden waarmee eerst met dwang is gewerkt en daarna op deze manier vinden dit vele malen leuker...zoveel leuker dat stoppen niet leuk meer is....

>> Het is dan nmm. ook verkeerd om maar door en door te gaan ,
>> zelfs met wisselende vragen.
>> ZEKER in het beginproces... en daar hebben we het hier nmm nog
>> steeds over !
>
> Waarom is het verkeerd door te gaan met clickeren zolang je
> paard het leuk vindt en geen enkel teken vertoont van
> verwarring, frustraties, of wat dan ook?

Zie hieronder je eigen antwoord.

>> Wat ik wel lees is dat je doorgaat tot het paard er geen zin
>> meer in heeft
>
> het is eigenlijk zo:
> 1) het paard loopt weg: ik ga er van uit dat of het paard effe
> alle indrukken moet verwerken, of de oef te moeilijk is.
> dus: dan laat ik paard even lopen, of ik ga stapje terug
> 2) het paard loopt steeds vaker weg, ook als we stapje
> terugkeren
> dus: paard haakt af, ik stop maar vraag nog een laatste
> àndere oefening

Hier is de echte leerintresse van je paard dus al verdwenen...nmm.
Er zit weinig animo meer in om door te gaan met andere woorden... en als er geen animo is , is dat nmm. ook niet de beste leerperiode....

> of ik breng variatie in het spel en vraag een geheel andere
> oefening en we gaan door
>

> stoppen met dié oefening te trainen? Niet mee eens dan: ik vind
> niet dat als Una bv na drie keer bridgen (1minuut?) snapt dat
> haar hoofd omlaag moet als ik mijn hand op haar manenkam leg,
> dat ik moet stoppen. Neen, dan ga ik verder, trainen op duur bv.

> Waarom stoppen na 1u als una er nog plezier in heeft en er
> anders geen aanwijzingen zijn op verveling , verwarring, enz,
> zoals ik eerder schreef?
> Als het paard zich nou eenmaal zo lang kan en wilt
> concentreren, en het loopt zoals het moét, waar zie jij dan een
> probleem?

IK vind 4 uur trainen zoals in een van je eerste berichten... en nu 2 uur in je laatste bericht.... wel erg lang , zeker voor een paard dat deze manier van comuniceren niet gewend is en gezien de > NMM < enorme "waslijst" van verschillende zaken waaraan gewerkt is.
Om het overzichtelijker te houden heb ik eens op een rijtje gezet wat ik zo onthouden heb waarmee je bezig bent geweest in slechts 2 bezoekjes ?
Ik zal er nog best vergeten zijn maar wordt een dagje ouder he...

Er is getraind op :
Het principe clickeren...voor zowel paard als dame.
1: Daaronder versta ik de basis zaken als handtargetten (een uur lang ge-oefend zoals je beschreef) en
2: beleefdheids normen als stapje achteruit alvoor het een beloning krijgt.
3: Stal uit krijgen zonder protest.
4: het achter je blijven laten lopen zodat je niet meegesleurd wordt.
5: het halthouden terwijl je er voor staat .
6: Het volgen terwijl er vanalles gebeurde buiten.
7: het "van oog veranderen spelletje" zoals je het noemde vanwegen haar rechterkant.
8: het probleem vastzetten oplossen
9: Het laten aanraken van een eng voorwerp.
10: Hoofd laag
11: Hoofd aanraken op plaatsen waar het niet leuk is/was
12: Hoofd in een hoofdstel laten doen.
13: Hoofd dieper in hoofdstel houden.
14: Aannemen van bit.
15: Kriebelen niet in verband brengen met het hoofdstel.
16: Hoofd laag door hand op de manen te leggen (cue eraan verbinden)
17: Het laten bijten (afzonderlijk geleerd zoals je omschreef...) in hoofdstel (neem ik maar aan)
18: Trainen met halster over haar oren.
19: Trainen van "hoofdstelpoging" zoals je het noemt waarbij je alleen kriebeld zonder opvolgen van meteen het halster/hoofdstel om doen
20: Hoofd aan de rechterkant benaderen
21: Rechts het paard geleiden
22: Het niet al te hard de stal weer inscheuren ???

> Ik clicker zelf thuis met Queenie elke dag in kleine dingen,
> die op dn duur automatisch gaan, zonder ik besef "ik ben aan
> het clickeren".

Dat doet iedereen....zelfs de tegenstanders :-)
Maar das nmm. wat anders dan gericht op/aan bepaalde problemen werken.

Bv bij het voederen vraag ik Queenie achteruit
> te gaan als ze in de weg staat. doet ze dat, dan volgt een
> click. Das 3 minuten per dag ;-)

En DIT dus niet meer.... das weer gericht trainen op een 2beners vraag ;-)


> Op een dag van 24u, waar Una bijna altijd op stal staat (voor
> de gevoelige kijkers: Una staat daar eventjes, tot de stal en
> wei af is en ze bij Nele naar huis kan), is alle dagen even
> clickeren geen mentale inbreuk, denk je niet?

Gezien de waslijst die ik me zo kan herinneren en de angsten die dit dier moet "overwinnen" vind ik dit een enorme belasting in slechts een paar uur.
Dan hoop ik maar dat intussen de rest van de tijd, dus op stal, de andere aanwezige 2beners het paard met rust laten en niet in een nog grotere verwarring brengen door weer te meppen of anderzins met dwang te werken om iets voor elkaar te krijgen.

>> Ik weet het...het is heel verleidelijk om door te gaan en
>> steeds nieuwe dingen te verzinnen als je ziet dat het goed
>> gaat....
>> Maar te veel haast is nooit goed , het paard heeft echt tijd
>> nodig om de aangeleerde zaken te verwerken.
>
> Una heeft minder tijd nodig dan Queenie om die indrukken te
> verwerken.

Ik zou graag weten hoe jij dit ziet... want dat indrukken kunnen verwerken vind IK dus niet te zien aan een paard... dat gebeurd in tijden van niks doen.
Zaken accepteren zoals ze zijn vind ik wat anders dan indrukken verwerken.
Meewerken met waar jij als 2 bener mee bezig bent vind ik ook wat anders dan verwerken.
Nmm. heeft een traumatisch paard wel een paar dagen nodig om alles te verwerken als er een dusdanige grote omschakeling in communiceren is.

> Tenzij wetenschappelijk me kan overtuigen dat een het een
> mentale inbreuk is op het paard.

Zal vast onderzocht zijn maar zou zo ff niet weten waar te vinden.

ik MOET knippen anders past het niet.

> Ja akkoord, feit dat het paard hét steeds kwijt geraakte moet
> er een manier zijn om het paard weer "aan te haken".
> Maar bij Una was er *geen sprake van iéts kwijtgeraken*.

Dit is wat je schreef...:

> Dus consequent clickeren is heel erg belangrijk, want Una geraakt het verband dus ook weer snel kwijt door een nieuwe te leggen 'die niet zo bedoeld is'

en waar ik dus ook op doelde.

> oke, geef eens eens voorbeeld van waar ik Una iets anders ben
> gaan aanleren, terwijl ze het eerste aangeleerde nog niet onder
> de knie had.

Zie hierboven , verder lees ik erg vaak na 3 keer kon ze het al...maar niet hoevaak je door bent gegaan.

> Niet te vinden he, je hebt ergens tussen de lijnen iets gelezen
> denk ik.

Tja... ik lees het zoals ik het lees...

Let wel... het is geen aanval op je manier van werken hoor... je vroeg zelf meningen... en dit is de mijne.

Nick
Met geweld kan je een hoop bereiken, met geduld, liefde en belonen
veel meer
Volg datum > Datum: woensdag 21 februari 2007, 11:0121-2-07 11:01 Nr:78053
Volg auteur > Van: Eva Saegerman Opwaarderen Re:78020
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Er was eens een Una met een hoofdstelprobleem Structuur

Eva Saegerman
Homepage
gent
Belgie

Jarig op 12-5

2766 berichten
sinds 28-4-2006
Ik kan niet knippen of iets deleten want dan verdwijnt de volledige tekst. Doe het dus zo maar dan:

Nick:
Paarden waarmee eerst met dwang is gewerkt en daarna op deze manier vinden dit vele malen leuker...zoveel leuker dat stoppen niet leuk meer is....

Eva:
Dus? Vroeger stoppen?

Eva: Waarom is het verkeerd door te gaan met clickeren zolang je
paard het leuk vindt en geen enkel teken vertoont van
verwarring, frustraties, of wat dan ook?

Nick: Zie hieronder je eigen antwoord.

Eva: het is eigenlijk zo:
1) het paard loopt weg: ik ga er van uit dat of het paard effe alle indrukken moet verwerken, of de oef te moeilijk is.
dus: dan laat ik paard even lopen, of ik ga stapje terug
2) het paard loopt steeds vaker weg, ook als we stapje
terugkeren
dus: paard haakt af, ik stop maar vraag nog een laatste
àndere oefening

Nick: Hier is de echte leerintresse van je paard dus al verdwenen...nmm.
Er zit weinig animo meer in om door te gaan met andere woorden... en als er geen animo is , is dat nmm. ook niet de beste leerperiode....

Eva: Neen daar heb je gelijk in, vandaar dat ik ook zeg dat ik STOP maar wel een laatste leuke andere oefening vraag om het leuk af te sluiten.

Eva: Waarom stoppen na 1u als una er nog plezier in heeft en er
anders geen aanwijzingen zijn op verveling , verwarring, enz,
zoals ik eerder schreef?
Als het paard zich nou eenmaal zo lang kan en wilt
concentreren, en het loopt zoals het moét, waar zie jij dan een
probleem?

Nick: IK vind 4 uur trainen zoals in een van je eerste berichten... en nu 2 uur in je laatste bericht.... wel erg lang , zeker voor een paard dat deze manier van communiceren niet gewend is en gezien de > NMM < enorme "waslijst" van verschillende zaken waaraan gewerkt is.

Eva: JIJ vindt dat, inderdaad. Maar baseer jij je op ervaring dat een paard dat nog steeds plezier heeft en de responsen nog steeds correct geeft op elke prikkel, niet meer leert, onthoud, of wat is het gevolg volgens jou bij een paard zo lang te trainen? Nog een voorbeeldje: wat doe je als je gaat wandelen met je paard? Dan ga je gedurende die wandeling hulpen geven, ja toch? Dan antwoordt het paard op die hulpen, of cue’s, dmv een response. Prikkel-response; net als bij CT. Waar ligt hier het verschil?

Nick: Om het overzichtelijker te houden heb ik eens op een rijtje gezet wat ik zo onthouden heb waarmee je bezig bent geweest in slechts 2 bezoekjes ?
Ik zal er nog best vergeten zijn maar wordt een dagje ouder he...
Er is getraind op :
Het principe clickeren...voor zowel paard als dame.
1: Daaronder versta ik de basis zaken als handtargetten (een uur lang ge-oefend zoals je beschreef) en
2: beleefdheids normen als stapje achteruit alvoor het een beloning krijgt.

Eva: we hebben een uur in de stal gestaan, waarbij Una slechts 20 minuten bij ons gekomen is. Voor de rest stond ze in een hoekje alle contact met dé mens te vermijden

3: Stal uit krijgen zonder protest.

Eva: ehh ja natuurlijk; ik sleur haar der niet uit he. Dit gaat over omgang met, of benaderen van het paard. Als je elke handeling die we doen tov paard als een nieuwe oefening gaat zien,dan hebben we er wel duust gedaan hoor: anders kijken naar Una, anders touw in handen nemen, anders de staldeur openen, anders praten, haar voorbij de hengst laten lopen, voorbij die enge mensen, haar vragen niet meer te eten, haar hoefjes eens opnemen, haar met een andere borstel poetsen, haar laten ruiken aan filmcamera, etc

4: het achter je blijven laten lopen zodat je niet meegesleurd wordt.
5: het halthouden terwijl je er voor staat .
6: Het volgen terwijl er vanalles gebeurde buiten.
Eva: ja, dit heeft allemaal te maken met afspraken maken en leiden van het paard.
Als Una leert achter me te blijven, zal ze ook halthouden als ik stop en volgen niettegenstaande externe prikkels. Dit is geen mentale afbreuk aan het paard Nick, maar een duidelijke afspraak: mij loop je niet voorbij.

7: het "van oog veranderen spelletje" zoals je het noemde vanwegen haar rechterkant.

Eva: is een oefening op wijken voor druk van het leidtouw. Niet veel concentratie voor nodig, alleen wijken voor druk dus.

8: het probleem vastzetten oplossen
Eva: er is geen probleem met vastzetten. Una wou blijven volgen, hetgeen ze net gewend was te doen en was verrast plots vast te staan (mijn fout, ik had het “leiden” niet duidelijk afgerond en haar niet verteld dat ze nu vast staat en dat ze daar moest blijven).

9: Het laten aanraken van een eng voorwerp.
Eva: een keer gevraagd en gekregen. Einde.

10: Hoofd laag
Eva: drie keer vragen. einde

11: Hoofd aanraken op plaatsen waar het niet leuk is/was
Eva: toen was het wel leuk

12: Hoofd in een hoofdstel laten doen.
13: Hoofd dieper in hoofdstel houden.
Eva: 12 en 13 samen: vijf keer en gedaan.

14: Aannemen van bit.
Eva: niet getraind

15: Kriebelen niet in verband brengen met het hoofdstel.
Eva: vijf keer, einde.

16: Hoofd laag door hand op de manen te leggen (cue eraan verbinden)
Eva: vijf keer, einde

17: Het laten bijten (afzonderlijk geleerd zoals je omschreef...) in hoofdstel (neem ik maar aan)
Eva: zelfde als 9.

18: Trainen met halster over haar oren.
Eva: niet getraind

19: Trainen van "hoofdstelpoging" zoals je het noemt waarbij je alleen kriebelt zonder opvolgen van meteen het halster/hoofdstel om doen
Eva: zelfde als 15.

20: Hoofd aan de rechterkant benaderen
Eva: gebeurt àltijd, alleen nu met aandacht voor de reactie van Una

21: Rechts het paard geleiden
Eva: getraind tijdens 4, 5 en 6; niet apart

22: Het niet al te hard de stal weer inscheuren ???
Eva: niet op getraind, alleen vastgesteld

Nick: Gezien de waslijst die ik me zo kan herinneren en de angsten die dit dier moet "overwinnen" vind ik dit een enorme belasting in slechts een paar uur.

Eva: het vraagt concentratie. Is dat belasting van het mentale vermogen? Is belasting niet als het paard zich dan niet meer kàn concentreren? En is dit laatste dan niet af te leiden uit een verkeerde respons op prikkel? Dus ga ik er van uit: goede respons op prikkel, is geen belasting. Zou een paard, dat in de stal eten heeft liggen, en in vrijheid naast ons staat, bij ons blijven spelen indien deze een belasting ondervindt, of het spelen (trainen) niet meer wilt?

Nick: Dan hoop ik maar dat intussen de rest van de tijd, dus op stal, de andere aanwezige 2beners het paard met rust laten en niet in een nog grotere verwarring

Eva: Nog grotere verwarring? Excuseer Nick, er is helemaal geen verwarring!

Nick: brengen door weer te meppen of anderzins met dwang te werken om iets voor elkaar te krijgen.

Eva: er komt maar een andere tweebener aan Una, en dat is Nele en zij gebruikt geen dwang of meppen! Zij heeft geleerd het paard te belonen voor het goede gedrag en niet het andere gedrag te straffen.

Eva: Una heeft minder tijd nodig dan Queenie om die indrukken te
verwerken.

Nick: Ik zou graag weten hoe jij dit ziet... want dat indrukken kunnen verwerken vind IK dus niet te zien aan een paard... dat gebeurd in tijden van niks doen.

Eva: klopt, in tijden van niets doen verwerkt het paard de indrukken. Indrukken verwerken = een plaats geven, of iets uit leren. Hoe sneller men leert, hoe sneller alles een plaats of begrip krijgt, hoe sneller het paard indrukken verwerkt. Tussen elke bridge is er ook rust of een verwerking; anders zou het paard niets leren ts beide momenten.Dus hoe sneller een paard leert, hoe sneller het de indrukken kan verwerken, niet?

Nick: Zaken accepteren zoals ze zijn vind ik wat anders dan indrukken verwerken.

Eva: het eerste is passief “meemaken” en het andere is actief “er iets aan koppelen”, verband leggen. Correct, ik zie dat verschil ook.

Nick: Meewerken met waar jij als 2 bener mee bezig bent vind ik ook wat anders dan verwerken.Nmm. heeft een traumatisch paard wel een paar dagen nodig om alles te verwerken als er een dusdanige grote omschakeling in communiceren is.

Eva: ik baseer me nu wel op wetensch onderzoek dat aantoont dat een paard sneller geconditioneerd wordt op een prikkel als die zich herhaaldelijk aanbiedt en zonder grote tus
Volg datum > Datum: woensdag 21 februari 2007, 11:0321-2-07 11:03 Nr:78054
Volg auteur > Van: Eva Saegerman Opwaarderen Re:78053
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Er was eens een Una met een hoofdstelprobleem Structuur

Eva Saegerman
Homepage
gent
Belgie

Jarig op 12-5

2766 berichten
sinds 28-4-2006
senpauzes. Ik ga er dan ook van uit dat de resterende 22u rust voldoende zijn om alles te overpeinzen en dat dagelijks clickeren geen schade toebrengt. Anders moet je mij maar eens uitleggen wélke schade dit kan toebrengen en geef me enkele voorbeelden daarvan, dan leer ik bij en word ik een betere clickeraar ;-)

Eva: Tenzij wetenschappelijk me kan overtuigen dat een het een
mentale inbreuk is op het paard.

Nick: Zal vast onderzocht zijn maar zou zo ff niet weten waar te vinden.

Nick: Dit is wat je schreef...:
Dus consequent clickeren is heel erg belangrijk, want Una geraakt het verband dus ook weer snel kwijt door een nieuwe te leggen 'die niet zo bedoeld is'
Nick. en waar ik dus ook op doelde.

Eva: ok, verkeerd verwoord. Ik had beter geschreven:
Dus consequent clickeren en correcte timing is heel erg belangrijk, want Una zou het verband dus ook weer snel kwijt geraken door een nieuwe te leggen 'die niet zo bedoeld is'.
Maar gezien we consequent gecklickerd hebben met een correcte timing, hebben wij geen “verwarring” veroorzaakt.

Nick: verder lees ik erg vaak na 3 keer kon ze het al...maar niet hoevaak je door bent gegaan.

Eva: ja na drie keer legde ze het verband al. Nu vraag je hoevaak ik ben doorgegaan, Met wat, Nick? Met trainen op dat stuk dat ze na drie keer al kende? Niet meer! Dan doen we een andere oefening, of verfijnen we de huidige oefening (grens verleggen) indien nodig, of trainen op duur, etc. Vandaar dat we zoveel hebben kunnen doen. Als alles 10 minuten duurt dan kan je veel meer doen dan een paard dat na 1uur pas iéts begrijpt; en in dat geval zou ik ook stoppen na 20minuten, want dat heeft het paard duidelijk meer tijd nodig om de indrukken te verwerken, misschien wel een paar dagen,zoals je zei.

Nick: Let wel... het is geen aanval op je manier van werken hoor... je vroeg zelf meningen... en dit is de mijne.

Eva: waarvoor dank; maar als je feedback geeft op iets dat eigenlijk niet van toepassing is (die verwarring die er niet was) dan licht ik effe toe, zoals gedaan;
Als ik jouw feedback lees, want ik wil zoveel mogelijk feedback, en ik ben het toch niet met je eens, dan leg ik op mijnbeurt ook uit waarom.
En zo komen we tot een diskussie waar we beide kunnen uit leren &#61514;
These, anti-these, synthese ;-)

Nick
Met geweld kan je een hoop bereiken, met geduld, liefde en belonen
veel meer
Volg datum > Datum: woensdag 21 februari 2007, 11:2121-2-07 11:21 Nr:78055
Volg auteur > Van: van lennep Opwaarderen Re:78054
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Er was eens een Una met een hoofdstelprobleem Structuur

van lennep
zwinderen
Nederland

Jarig op 12-5

4767 berichten
sinds 31-8-2005
Eva Saegerman schreef op woensdag 21 februari 2007, 11:03:

> senpauzes. Ik ga er dan ook van uit dat de resterende 22u rust
> voldoende zijn om alles te overpeinzen en dat dagelijks
> clickeren geen schade toebrengt. Anders moet je mij maar eens

> Nick
> Met geweld kan je een hoop bereiken, met geduld, liefde en
> belonen
> veel meer

Dit is zo mooi om te lezen. Ieder zijn eigen inzichten , en gevoel verwoord.
Ga zo door!!!

Gr Esther
Je leest nu onderwerp "Er was eens een Una met een hoofdstelprobleem"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
163 berichten
Pagina 3½ van 11
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.