Michiel schreef op maandag, 27 september 2004, 14:32:
> Er zijn echter steeds nieuwe dingen die het
> ontwikkelen waard zijn en dat blijft klik-beloon. Anders laat je
> de kracht van voerbelonen liggen.
Uit alle experimenten is gebleken dat variabele beloning beter werkt. Waar heb jij vandaan dat klik-beloon beter werkt? Ik bedoel dit serieus. Is dit een vorm van
antropomorfisme, of ken jij wetenschappelijke experimenten waaruit is gebleken dat Skinner e.a. het fout hadden?
Als je dan toch
Antropomorfisme wilt: Je zou de click als geld kunnen beschouwen, geld dat later inwisselbaar is voor eten. Wij mensen weten als klein kind ook de waarde van geld niet, het is een nietszeggend stukje papier. Maar als snel, door ons zakgeld e.d. gaan we leren dat je voor geld een ijsje kan kopen. Als die koppeling "geld=voedsel" er eenmaal is, dan wordt het geld
zelf een beloning. Je kan dan hoera roepen als je 1000 Euro krijgt, zonder dat je er direct ijsjes voor moet kopen. Geld is zelf de beloning geworden.
Dit is de essentie van operant conditioneren. De click is zelf de beloning geworden. De voerbeloning is nu nog slechts nodig om die koppeling tot stand te houden.
> Ik ben blij dat er nu een parelli fan is die het combineert met
> clickeren!!
Ik begrijp niet waarom iemand daar blij over zou moeten zijn. De diverse
Parelli-oefeningen zijn geen doel op zich maar een
middel. Natuurlijk kun je de oefeningen clickeren voor elkaar krijgen, maar dan maak je de oefening tot doel op zich.
Kijk, ik heb bijvoorbeeld geleerd Harisha op commando naar me toe laten galoperen. Dit heb ik oa "nodig" om haar vliegende galopwisels te kunnen laten maken etc. Natuurlijk kan ik Harisha ook met een rammelend bakje
biks naar met toe laten galoperen, maar wat schiet ik daar mee op? Een beetje cru gesteld maar dit maakt misschien wel duidelijk wat ik bedoel.
De circling game is een oefening waarbij je (zonder dat de meeste L1-ers dat weten) de eerste beginselen van draw aanleert. Het gaat er niet om dat het paard braaf rondjes om je heen rent, het gaat erom dat het paard leert dat bij jou het rustpunt ligt. Natuurlijk kan je je paard rondles leren rennen met de clicker, maar dan loop je het dieper liggende doel van de oefening mis.
De sideways games heben oa een functie als dominantiespelletje. Natuurlijk kun je dat ook met clickeren doen, maar denk je dat dit ook het gewenste effect heeft als je te maken hebt met een Zorse of een dominante hengst?
> Er is wel een Engelstalige emailgroup van
> Parelli-clickeraars en in het NL taalgebied zie je het nog erg
> weinig.
Die lijst van clickerende
Parelliers is al heel oud. Toch heb ik nog nooit mensen met hogere levels daar gezien. Het lijkt er dus op dat op die manier
Parellien je vast doet lopen als je verder wilt.
Groeten,
Frans