InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 23½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zondag 18 juli 2004, 14:3418-7-04 14:34 Nr:9046
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:9038
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Demonstratie Parelli Aalsmeer bezocht ! Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004


Piet schreef op zondag, 18 juli 2004, 9:29:

>
> Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet helemaal uit
> ben en ik wil me beperken tot paarden om het niet nog

> verstrekken met het tempo waarin je geld in een
> automaat gooit heel vlug naar alleen nog op het juiste
> moment een stembeloning en af en toe een worteltje. ze (
> Ze is Inge, een fraaie Vlaamse dame, dat ze te laat was heb

Inge Teblick?
Ze heeft ook nogal veel geschreven op http://www.horsemanship.org/ en haar eigen http://www.cremebrulee.be/inge/welkom.html


> hij laag met z'n hoofd, ook al omdat de bridge (Yes )
> steeds iets langer wegblijft.
> Het lijkt me een schitterende methode om OP HET MOMENT dat
> hij gedrag vertoont dat ik wil zien, te kunnen belonen.

Het gaat veel verder dan ad hoc belonen - welkom in de wereld van de gedrags- en leerpsychologie :)
Wat de relatie tot gedresseerde aapjes betreft: kijk allemaal eens om je heen en vraag je af waarom mensen in toenemende mate een belangrijke tijd van hun leven gedwongen worden op "scholen" door te brengen ;-)
Op
http://www.horsemanship.org/BHA_main.asp#frames(mainDiv=artikels/site/positivereinforcement.html)
staat echter een nmm prima inleiding. Daarbij is een nmm belangrijke mogelijkheid van reïnforcement (=bekrachtiging) niet genoemd: (ongewenst) gedrag ombuigen (naar wel gewenst gedrag).
Daar heb ik eerst verder eigenlijk nog weinig aan toe te voegen, behalve dat ik vooral niet te enthousiast hals over kop eraan zou beginnen, maar eerst zorgvuldig mijn leerplan zou ontwerpen: WAT precies wil ik mijn paard (bij)leren, en welke VOLGORDE van oefeningen is daartoe logisch en practisch.
Wat mij in het epistel zeer aanspreekt is de attitude, het welzijn als uitgangspunt en het doorprikken van vooroordelen over leermogelijkheden.

Dat is wat Parelli op zijn manier (die niet alleen rekening houdt met relatief domme paarden, maar vooral met héél domme medemensen! - zie: het gemiddelde publiek bij een Jerry Springer Show en amerikaanse aanverwanten...) best goed gedaan heeft, zover ik heb mogen zien. Nu ik ook al iets van "level 4" heb gezien, betwijfel ik echter steeds meer de algemene geldigheid van P's "methode", simpelweg omdat ik naarmate het "niveau" hoger wordt in toenemende mate zaken of volgordes tegenkom die (voor IJslandse ponies!) onlogisch zijn, of helemaal niet van toepassing (substantieel springen bijv.).
In ieder geval: vanuit de leerpsychologie is iedere "methode" te analyseren.

Groeten, Egon.
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 23½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.