InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
78 berichten
Pagina 3½ van 6
Je leest nu onderwerp ".......Dat doen ze in de kudde ook!"
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:0916-8-09 14:09 Nr:171725
Volg auteur > Van: marianne laenen Opwaarderen Re:171722
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

marianne laenen
schilde
belgië


2030 berichten
sinds 4-2-2006
Peter Donck schreef op zondag 16 augustus 2009, 13:09:

> marianne laenen schreef op zondag 16 augustus 2009, 12:16:
>
>> Hoe komt het dan dat ik al zo veel boetes heb voor verkeerd
>> parkeren, te snel rijden en door het rood??? Ik leer het
>> blijkbaar nooit met die boetes!!! :-)
>>
> euh...blond en regio antwerpen ?!

blond met grijze mechen :-) en plus: "Alzheimer light" zoals Wil het ooit eens mooi heeft verwoord.

Haha, ik kan er nog een goeie vertellen over de "doeltreffendheid" van boetes.

In de wijk waar ik werk, staan sinds vorig jaar september overal "parkeerpalen", je moet daar dus betalen per uur. Blijkt dat het veel goedkoper is om nooit te betalen en héél af en toe een boete te krijgen. Nadat ik dat artikel in de krant heb gelezen, doe ik verder ook niks met die boete :-) Je krijgt één maning en dan stopt het :-)

Straks staat de deurwaarder hier! Ik zal maar niet te veel meer vertellen...

Marianne
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:2316-8-09 14:23 Nr:171726
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171698
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:25:

> Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:21:
>
>> Myriam schreef op zaterdag 15 augustus 2009, 16:19:

>> onderwijssysteem.
>> Zit BE voor ene keertje voor op Nederland :-P LOL ?
>
> Even aan Britt vragen? :-)

Eva heeft helemaal gelijk!
Ik heb het hier al eens vermeld denk ik dat de positieve bekrachtiging nu bij ons in de lerarenopleiding er wordt ingehamerd (op een positieve manier dan ;-) ).
Het is heel simpel: gebruik je het niet, dan ben je grandioos gebuisd. Maar niet enkel dat, ook moeten wij de lessen aantrekkelijk maken en de leerlingen actief in de les betrekken. Vbn. zijn een leuke en creatieve lesopening, linken leggen naar de leefwereld van de leerlingen, leerlingen zelf dingen laten doen en laten ontdekken zowel apart zoals in groep, ... Niet altijd even gemakkelijk voor alle vakken maar eens je een goed idee hebt en deze uitvoert, zijn de leerlingen echt geïnteresseerd, zelfs voor de 'leuke' vakken die ik geef: wiskunde en geschiedenis, deze blijven toch gehate vakken bij de leerlingen ;-)
Maar als leerlingen goedendag zeggen tegen mij buiten de school, me vragen of ik nog terugkom en me nog herkennen na een jaar en me aanspreken op de fitness (hoewel ik hen maar 4u les heb gegeven tijdens mijn eerste stage), dan gloei ik vanbinnen want ik ben tenslotte toch maar een stagiaire en stagiaires staan toch bekend om er eens mee te sollen hè :-).
Deze technieken helpen maar het is meer dan positieve bekrachtiging, met positieve bekrachtiging alleen kom je er volgens mij niet, het is een totaalplaatje van leuke lessen, bevestigingen, respect voor elkaar (ja, ook van de lkr voor de lln), een omgeving waar fouten mogen gemaakt worden zonder dat je je moet schamen, waar ontdekt kan worden, waar kan worden gelachen en gezwansd, enz... Maar er is een lijn en daar mogen de lln niet over, dit wil niet persé straffen zeggen, hoewel dit niet altijd te mijden is. Mijn voordeel is dat ik ijzige blikken kan werpen, meestal is dat genoeg :-)
Ik ben zelf afgestudeerd van het middelbaar in 2001, als ik nu lessen zou geven zoals ik ze zelf nog heb gehad (en das dus echt ni lang geleden), zat ik nog steeds in het 1ste. Nadeel voor de leerkrachten is dat wij enorm veel tijd stoppen in lesvoorbereidingen, maar ook in aantrekkelijk ogende en gevarieerde toetsen, examens, taken, werkstukken, groepswerken, ... Maar ach, het loont echt!
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:3016-8-09 14:30 Nr:171727
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171700
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Gea R schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:09:

> Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:21:
>
>> Myriam schreef op zaterdag 15 augustus 2009, 16:19:

> kant vind ik ook dat er respect moet zijn, beleefdheid, ... En
> dat wil er soms wel eens aan ontbreken. Zelfde met opvoeden
> thuis. Positieve bekrachtiging is heel belangrijk, maar stout
> zijn mag toch nog bestraft worden of niet?

Vind ik ook en er zijn vele varianten van straf, een met humor gekleurde steek geven kan ook al veel doen hoewel je hiervoor recht in je schoenen moet staan, ook geen mentale dreun geven hè!
Er zijn zoveel verschillende karakters waar je mee moet werken, elk karakter is anders en moet anders benaderd worden.
Trouwens, je moet lln voorbereiden op de maatschappij, ook hier is niet altijd alles rozenkleur en maneschijn. Een welverdiende straf vind ik niet misplaatst.
Ik krijg precies nen déjà vu, hebben we het hier niet al eens over gehad :-) ?
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:3116-8-09 14:31 Nr:171728
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:171726
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Britt Claeys schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:23:

> Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:25:
>
>> Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:21:
>>
>>> Myriam schreef op zaterdag 15 augustus 2009, 16:19:
>>>
>>>> Anja Seijn schreef op zaterdag 15 augustus 2009, 10:39:
>>>>
>>>>> Gea R schreef op zaterdag 15 augustus 2009, 10:25:
>>>>>

>>>>>>>> as a nail."
>>>>>>>
>>>>>>> wat daarbuiten gebeurt is

> voor de leerkrachten is dat wij enorm veel tijd stoppen in
> lesvoorbereidingen, maar ook in aantrekkelijk ogende en
> gevarieerde toetsen, examens, taken, werkstukken, groepswerken,
> ... Maar ach, het loont echt!

Zou het één en ander kunnen te maken hebben met de verschillende duizenden leerkrachten die thuis zitten met een zenuwinzinking :-D ?
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:4216-8-09 14:42 Nr:171729
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171704
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:33:

> Gea R schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:09:
>
>> Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:21:

>> Waarom is straf zo verkeerd? In het onderwijs welteverstaan.
>> Ga je over de schreef moet je hier de gevolgen toch maar van
>> dragen. Moeten jongeren niet leren dat er grenzen zijn.

>> zijn mag toch nog bestraft worden of niet?
>
> Is het een uitgemaakte zaak dat je respect en
> beleefdheid verkrijgt door te straffen?

Zeker niet! Maar door enkel den toffe lkr te zijn die nooit iets anders doet dan positief bekrachtigen en het negatieve gedrag negeert, graaf je een put voor jezelf. Ooit zal, of beter gezegd kan dit tegen je keren. Raar maar waar zien lln. graag naar iemand op, zelfs naar een lkr. (hoewel ze dat niet zullen willen toegeven in hun puberjaren). Een lkr. die ze bekijken als hun gelijke, kan op den duur verstoten worden.

> Zou je er niet beter aan doen voor verkeerd gedrag ánder
> gedrag te vragen zodat je dat goede gedrag kunt belonen?
> Heb je dát al eens geprobeerd ipv te straffen?

Effe een vb: een lln zegt telkens als je in de buurt komt al niezend een héél fout woord dat duidelijk op jou bedoeld is. Je zegt kalm dat het niet mag maar het blijft duren, je negeert het maar ondertussen zit heel de klas te giechelen. Niemand heeft nog aandacht voor de les, enkel nog voor dit onuitgesproken 'gevecht' tussen jou en die ene lln. Je bent het beu en zegt dat deze lln de klas moet verlaten, deze zegt heel boertig nee met de nodige scheldwoorden naar jouw adres. Je herhaalt je vraag en krijgt als antwoord: Wat ga je doen als ik ni wil rechtstaan, mij naar buiten sleuren ofwa??? Gelach in de klas alom maar dan wordt iedereen muisstil. Wat gaat er gebeuren, wie gaat er 'winnen'?
Dit is een heel cruciaal punt voor de lkr om nog respect (ik weet dat je dat woord ni graag hoort ;-) ) te krijgen van deze klas en eventueel ook andere klassen want dit gaat rond als een vuurtje.
Wat zou jij doen Piet? (dit is echt gebeurd in mijn klas toen ik in het 4de middelbaar zat, kwas uiteraard een heel braaf meisje ;-) )
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:4216-8-09 14:42 Nr:171730
Volg auteur > Van: Gea R Opwaarderen Re:171726
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur
Gea R
België


189 berichten
sinds 6-3-2009

>>>
>>> Hoi Myriam;
>>>

> Eva heeft helemaal gelijk!
> Ik heb het hier al eens vermeld denk ik dat de positieve
> bekrachtiging nu bij ons in de lerarenopleiding er wordt

> voor de leerkrachten is dat wij enorm veel tijd stoppen in
> lesvoorbereidingen, maar ook in aantrekkelijk ogende en
> gevarieerde toetsen, examens, taken, werkstukken, groepswerken,
> ... Maar ach, het loont echt!

Ben ik het helemaal mee eens. Ik ben ondertussen 8 jaar aan het werk in het onderwijs. En ben het er volledig mee eens dat je je lessen (hoe saai de materie ook mag zijn) moet proberen zo boeiend mogelijk te brengen. Positieve bekrachtiging is noodzakelijk en zeker ook interesse in hun leefwereld. Ik sta hoofsdzakelijk in beroeps-en technisch onderwijs en doe dit doodgraag.
Maar dit neemt niet weg dat je met allemaal verschillende individuen in een klas zit met vaak verschillende achtergronden. Het is wel belangrijk om uiteindelijk nog te kunnen lesgeven dat er een aantal afspraken en regels in acht genomen worden. Vaak stel ik doe op samen met de leerlingen aan het begin van het schooljaar. Je zou ervan verschieten hoe streng leerlingen voor zichzelf kunnen zijn. Het is hun idee, niet opgelegd.
Sommige zaken kunnen in groepsverband nu eenmaal niet getolereerd worden.
Hier is dan ergens het voorbeeld aangehaald dat respect niet afgedwongen kan worden door straffen. Misschien niet. Maar leg mij dan eens uit dat ik leerlingen heb die komen klagen over bepaalde leerkrachten omdat ze daar alles mogen. Mevrouw, ze kan onze klas niet aan. En dat ze voor de "strenge" doch rechtvaardige leerkrachten blijkbaar heel veel ontzag en respect hebben. En laat dat nu vaak de bijna pensioengerechtigde collega's zijn. Petje af voor hen hoor.
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:4716-8-09 14:47 Nr:171731
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171708
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:55:

> Gea R schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:45:
>
>

> en je kan het blijkbaar dus mag je volgende keer kwartier
> langer blijven" en als dit zich zo blijft herhalen, zonder
> dreiging van straf, hoe laat ben ik dan de volgende keer thuis
> denk je?

Op tijd waarschijnlijk maar dat kwartier zal wel gebruikt worden (is't ni deze keer dan is't nen andere keer), na dit 4x te zeggen moeten het kind al een uur later thuis zijn, dat gaat nu ook ni de bedoeling zijn hè :-S
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:5416-8-09 14:54 Nr:171732
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171712
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 11:33:

> Gea R schreef op zondag 16 augustus 2009, 11:08:
>
>> Eva Saegerman schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:55:

> Stel je voor je krijgt voor elke keer dat je gestopt
> bent voor groen 100 euro onmiddellijk in je hand.. Voor
> door rood rijden krijg je niets.
> Hoeveel keer rijd je nog door rood?

Als ik echt ergens graag heel snel wil zijn, zal ik dan toch door het rood rijden want ik heb dan al genoeg gespaard door altijd braaf te zijn en ik zal nog wel braaf zijn als ik wat geld nodig heb.
Als je kind dan op een heel leuk feestje zit of een nieuw liefje heeft, zal het hem /haar een worst wezen dat hij/zij voor een keer niet beloond wordt zenne ;-)
Bij elke methode zijn er wel bedenkingen en zullen er kinderen zijn waar het niet het beste voor macheert.
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 14:5816-8-09 14:58 Nr:171733
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171722
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
Peter Donck schreef op zondag 16 augustus 2009, 13:09:

> marianne laenen schreef op zondag 16 augustus 2009, 12:16:
>
>> Hoe komt het dan dat ik al zo veel boetes heb voor verkeerd
>> parkeren, te snel rijden en door het rood??? Ik leer het
>> blijkbaar nooit met die boetes!!! :-)
>>
> euh...blond en regio antwerpen ?!

Ela!!! Niks tegen Antwerpse blondjes hè!!!!
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 15:0616-8-09 15:06 Nr:171735
Volg auteur > Van: Britt Claeys Opwaarderen Re:171728
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Britt Claeys
Wommelgem
België

Jarig op 13-11

1415 berichten
sinds 8-1-2008
eddy DRUPPEL schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:31:

> Britt Claeys schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:23:
>
>> Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 9:25:

>
> Zou het één en ander kunnen te maken hebben met de
> verschillende duizenden leerkrachten die thuis zitten met een
> zenuwinzinking :-D ?

En mensen maar denken dat leerkrachten een luxeleven hebben met niks anders dan verlof ;-)
Niet alle lln zijn doetjes, er zijn vele scholen waar ik liever ook nooit wil in terechtkomen. Daarenboven zijn jongeren sneller 'volwassen' dan zelfs in mijn tijd. Ik was in het tweede middelbaar nog een echt kindje, nu dragen de meisjes van die leeftijd pumps, schmink, hebben geen boekentassen meer maar grote handtassen, ... en dat uit zich ook in het karakter, lln. zijn niet meer zo volgzaam als vroeger, ze hebben een eigen mening. Niet persé een slecht iets maar dat kan fout aflopen als je een onzekere lkr bent.
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 15:2316-8-09 15:23 Nr:171736
Volg auteur > Van: eddy DRUPPEL Opwaarderen Re:171735
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur
eddy DRUPPEL
Nederland

Jarig op 18-4

10699 berichten
sinds 26-3-2006
Britt Claeys schreef op zondag 16 augustus 2009, 15:06:

> eddy DRUPPEL schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:31:
>
>> Britt Claeys schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:23:

>>>>>>>>> pindakaas .Nu was Ilias aan de beurt met een gematigd succes !!
>>>>>>>>> Wat is dominantie méér dan hierarghie en interraciale
>>>>>>>>> hierarchie hoe noem je dat dan ? Of is dat ook een fairy tail ?
>>>>>>>>

>>>>>>>> Ik heb zo meer het gevoel dat dit een filosofisch gegeven is,
>>>>>>>> dan iets wat je echt wetenschappelijk kan benoemen. Allemaal
>>>>>>>> kwestie van interpretatie.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Vriendelijke groeten
>>>>>>>>
>>>>>>>> Gea
>>>>>>>


> grote handtassen, ... en dat uit zich ook in het karakter, lln.
> zijn niet meer zo volgzaam als vroeger, ze hebben een eigen
> mening. Niet persé een slecht iets maar dat kan fout aflopen
> als je een onzekere lkr bent.

Zoals elke regent heb ik ook mijn stage moeten doorlopen in het onderwijs . Nog voor ik in de school toekwam was het al de speelplaats rond dat ik leraar karate was OOK NOG ! Allemaal toffe kindjes in de klas hoor (16J) .Vooral na de les Lich . Opv. :-D (miljaar wat was dat zeg Pfff...........) NOOIT zelfs nog maar mijn vinger moeten opheffen om te zeggen dat het niet mocht .Probleem bij de meisjes was dat ze een héél jaar door ongesteld waren ????? en niet aan de lessen mochten deelnemen (met Doktersattest dus wel hé !!) DIE mochten dan de karatewedstrijdreglementen overschrijven met alle Japanese Terminologie . IK verbeterde die dan en stonden er tevéél fouten in mochten ze volgende keer opnieuw proberen ! Moest er een techniek uitgelegd worden deed ik die voor om de terminologie in praktijk te laten zien . De doktersattesten verdwenen als sneeuw voor de wind :-D .Ik denk dat ik een kleine honderd ex stageleerlingen in de tribune zag zitten op de dag van belg.kampioenschap ;-) . Ik spreek nu over 22j terug ;-) Er is voor ALLES een andere oplossing ,soms héél verrassende ;-)
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 18:3316-8-09 18:33 Nr:171740
Volg auteur > Van: Eva Saegerman Opwaarderen Re:171732
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Eva Saegerman
Homepage
gent
Belgie

Jarig op 12-5

2766 berichten
sinds 28-4-2006
Britt Claeys schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:54:

> Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 11:33:
>
>> Gea R schreef op zondag 16 augustus 2009, 11:08:

> liefje heeft, zal het hem /haar een worst wezen dat hij/zij
> voor een keer niet beloond wordt zenne ;-)
> Bij elke methode zijn er wel bedenkingen en zullen er kinderen
> zijn waar het niet het beste voor macheert.

Klopt is bij paarden net zo
Queenie loopt meestal zonder aarzeling braafjes mee met mij (onder mij :-)) en dan hebben we een ontzettende aangename rustige wandeling maar heel soms denkt ze ook aan die ene keer toch niet zo braafjes meelopen; het kan haar dan een worst wezen, welke beloning er ook tegenover staat
Positief belonen werkt het best maar is geen garantie; tuurlijk geeft ieder wezen er wel eens de bui aan; tis maar kwestie van het "ideale" te proberen benaderen; dat weet jij ook :-)
Volg datum > Datum: zondag 16 augustus 2009, 21:1216-8-09 21:12 Nr:171744
Volg auteur > Van: Piet Opwaarderen Re:171729
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: .......Dat doen ze in de kudde ook! Structuur

Piet
Homepage
Terneuzen home, Koewacht werk
Nederland

Jarig op 8-7

11530 berichten
sinds 11-12-2003
Britt Claeys schreef op zondag 16 augustus 2009, 14:42:

> Piet schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:33:
>
>> Gea R schreef op zondag 16 augustus 2009, 10:09:

> beter gezegd kan dit tegen je keren. Raar maar waar zien lln.
> graag naar iemand op, zelfs naar een lkr. (hoewel ze dat niet
> zullen willen toegeven in hun puberjaren). Een lkr. die ze
> bekijken als hun gelijke, kan op den duur verstoten worden.

Denkfout, denk ik. Wie heeft het over hun gelijke?
Ook heb ik het niet over negatief gedrag negeren. Het stukje staat precies hieronder.


> vuurtje.
> Wat zou jij doen Piet? (dit is echt gebeurd in mijn klas toen
> ik in het 4de middelbaar zat, kwas uiteraard een heel braaf
> meisje ;-) )

Eigenlijk is dit een vraag voor Michiel. Zijn antwoorden gekruid met Rashid zijn altijd prachtig.
Maar ok, wat er dus gebeurd is dat de leraar het gevecht aangaat en dit móet winnen en in mijn ogen bij het wegsturen van de leerling het gevecht verloren heeft en het respect bij de klas, als die vol zou zitten met lui zoals ik , juist kwijtgeraakt was.
Als je het naar paardentraining zou vertalen kom je uit bij Parelli, de zo ontkende fase 4 ;-)

Mijn oplossing zou ,bij de eerste de beste nies die duidelijk zo klonk, zijn hem te zeggen (om het bij het mannelijke te houden) dat zijn nies klinkt als klootzak of luhul en of hij dat ook zo bedoelt. Is dat niet zo dan heb ik ook geen reden om erop te reageren. Ik zou hem misschien nog een zakdoekje aanbieden en zeggen dat zijn voorbuurvrouw vast liever heeft dat hij dit gebruikt omdat ik zag dat hij in haar nek spetterde. --Hop--- de rest van de klas lacht en je vraagt: zullen we nu weer stoppen met leraartje pesten en kijken of we nog iets kunnen leren?
De beloning? Wel bijvoorbeeld: hem extra aandacht en de kans op een paar goede antwoorden geven.

Wat ik eigenlijk bedoel: Juist door de spanning te láten ontstaan en om het respect overeind te houden, móet je de confrontatie aangaan.
Dus : scherp timen, ander gedrag vragen en belonen zou ook in dit geval mijn leidraad zijn.
Je leest nu onderwerp ".......Dat doen ze in de kudde ook!"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
78 berichten
Pagina 3½ van 6
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.