InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
53 berichten
Pagina 3½ van 4
Je leest nu onderwerp "leren en belonen"
Volg datum > Datum: zondag 15 augustus 2004, 11:5415-8-04 11:54 Nr:9904
Volg auteur > Van: Esther Opwaarderen Re:9867
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: leren en belonen Structuur
Esther
Friesland
Nederland


5661 berichten
sinds 2-11-2003
HannahFroukje schreef op zaterdag, 14 augustus 2004, 17:09:

> Het is grappig dat dit net aan de orde komt want precies die
> vraag had ik nou ook eens willen stellen. Waardoor wordt bepaald
> wie het dominantst mag zijn? Ik had daar graag eens wat
> praktijkvoorbeelden bij willen horen, van wat je zelf met eigen
> ogen in de praktijk hebt zien gebeuren.
>
Björk is misschien wel een voorbeeld, die was echt niet sociaal in een groep, heeft het ook amper kunnen leren van haar moeder.
Ze is wel opgegroeid in een groep, maar dat waren leeftijdsgenoten, dus niet een gemengede groep met ook volwassen paarden.
Ze was altijd nogal aan het meppen om haar plaats te bevechten.
Op een gegeven moment, toen was ze al bij ons, waar ze dus de baas was over de oudere merrie ( Bjork was 2, de andere merrie 5) moesten ze wegens de vogelbroed gaan logeren, we wilden onze 2 paarden graag indezelfde groep houden, daar ging Björk ook proberen de baas te spelen, maar dat waren allemaal volwassen paarden, voor de veiligheid van Bjork hebben we ingegrepen, ze werd echt in elkaar gemept, en door het draad gejaagd, en ze begon zelf steeds weer opnieuw haar plek te bevechten. Weer tussen leeftijdgenoten gezet, en daar was ze onmiddelijk weer de baas, maar meer uit agressie denk ik wel eens als uit respect.
Later hebben we haar in een heel groot weiland gehad van een paar ha, en er was wel een leeftijdsopbouw in die groep, dat ging al veel beter, daar heeft ze al veel geleerd. Toen kwam ze hier weer thuis, inmiddels hadden we Falka, en Falka had een veulen. Vanaf dat moment is Bjork echt opgeknapt, en is af gaan kijken hoe het allemaal hoort. Bovenin de rangorde staat Falka, dan Brella, en dan komt Björk. Op een gegeven moment kwamen hier 2 veulens erbij logeren, toen zag je pas heel goed wat Bjork heeft geleerd, en zag je dus verdelen van voedsel!!!! Björk was de portier die op wacht stond, steeds aan het op letten was, en je zag haar af en toe echt kijken naar Falka, met de vraag doe ik het zo goed??
Het voeren doen wij in de zandbak, en Bjork stond bij de ingang, voor Falka en Bret was het geen probleem hun positie was al bevestigd, dan mocht Silfra naar binnen, Falka had Silfra trouwens ook geadopteerd, die mocht zelfs af en toe een slokkie, en Silfra was de jongste van het groepje. Maar Soley wilde altijd eerder, en dan greep Bjork in, en joeg Soley weer weg, op je beurt wachten jij!!!! Soley was ook veel dominanter als Silfra, toch mocht zij pas het laatste, en Bjork sloot de rij. Wel een heel duidelijk voorbeeld van het verdelen van voer vind ik. Iedereen kwam op zijn tijd aan de beurt.

groeten Esther

> OF hebben paarden een natuurlijke "dominantiegraad", die ze bij
> hun geboorte mee hebben gekregen. Een soort van te voren
> bepaalde "trede" waarop ze staan?
>
Ik geloof wel dat een veulen de positie van de moeder krijgt zolang het veulen nog afhankelijk is, maar zeker weten doe ik het niet. Een merrie met veulen stijgt trouwens naar wat ik heb gezien wel in achting bij merries zonder veulen.

groeten Esther
Volg datum > Datum: zondag 15 augustus 2004, 12:0015-8-04 12:00 Nr:9905
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:9887
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: leren en belonen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
HannahFroukje schreef op zondag, 15 augustus 2004, 7:27:

> e m kraak schreef op zaterdag, 14 augustus 2004, 22:09:
>
>>>>

> *************
> Het gaat om plaats ja, maar naar mijn idee is een voedselplaats
> toch net een beetje gevoeliger dan een gewone standplaats. Ik
> krijg het idee van wel.

Denk ik ook. Ik bedoelde "plaats" tussen "" ook ruimer, en val nu in herhaling met dat voedsel vervangbaar is door andere zaken waar behoefte aan is, zoals bijv. water of seks. Vlak echter plaats op zichzelf ook niet uit (zie het Hempfling-spelletje "plaatsverdrijven").

En zo kwamen we van snoepjes geven toch weer op dominantie terecht... en nu we hoop ik uit de cirkelredenering zijn geraakt ga ik het moeilijker maken (voor de liefhebbers LOL ):
We hebben nmm een beetje overdreven toegespits op dominantie getiept waar hier en daar eigenlijk had moeten staan "aggressief gedrag" (aggressief gedrag hoeft dus geen direkt openlijke agressie te zijn, maar kan diverse vormen aannemen zoals houding, of "spel", of "ritueel"). Dominantie is een vorm van intRAspecifiek agressief gedrag... maar uuh, ik ben helemaal geen pony! Is mijn aggressief gedrag (intERspecifiek) dan dat van de predator? Het wordt wel beweerd, ook door NH-ers, maar volgens mij is dat ook weer te simplistisch.
Je zou kunnen proberen geen agressief gedrag meer te vertonen naar je paard... de enige mogelijkheid als je werkelijk gelooft dat je paard je daardoor als predator ziet, maar dezelfde NH-goeroes die vinden dat mensen zich niet als predatoren moeten gedragen beweren glashard dat je wel dominant over je paarden moet doen... en dominantievertoon is dus agressief gedrag per definitie. Hoe rijmen we dit?

Ik heb ideeën, maar jullie vast ook - shoot! 3 ballen voor een knaak ;-)

Groetjes, Egon
Volg datum > Datum: zondag 15 augustus 2004, 12:1015-8-04 12:10 Nr:9906
Volg auteur > Van: Esther Opwaarderen Re:9905
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: leren en belonen Structuur
Esther
Friesland
Nederland


5661 berichten
sinds 2-11-2003
e m kraak schreef op zondag, 15 augustus 2004, 12:00:

> HannahFroukje schreef op zondag, 15 augustus 2004, 7:27:
>
>> e m kraak schreef op zaterdag, 14 augustus 2004, 22:09:

> Ik heb ideeën, maar jullie vast ook - shoot! 3 ballen voor een
> knaak ;-)
>
> Groetjes, Egon

hmmm ik weet niet wat predator is LOL
en inTRAspecifiek gedrag is dat naar buiten gericht gedrag, zeg maar dat je houding heel duidelijk overkomt??
en inTERspecifiek, wat meer naar binnen gericht??
Ik wil wel meedenken, maar dan moet ik eerst die woorden snappen :-)

groeten Esther
Je leest nu onderwerp "leren en belonen"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
53 berichten
Pagina 3½ van 4
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.