InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 381½ van 531
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Volg datum > Datum: zaterdag 8 september 2012, 22:068-9-12 22:06 Nr:250152
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250144
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hempfling Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Nathalie Lagasse schreef op zaterdag 8 september 2012, 9:56:

> Dan ben ik een enkeling :-) Ik gebruik bridge + beloning zowel voor
> grondwerk (aan een lijn of in vrijheid) als tijdens het rijden (met en
> zonder teugels). Net zoals veel parelli-mensen tegenwoordig gebruik ik
> voer bij de training, en dan vind ik het voor mezelf handig om een
> duidelijke gesproken bridge te hebben (en een intermediate bridge). Of die
> voor het paard ook zo nodig is weet ik niet, ik denk soms dat zij aan de
> lichaamstaal beloning (wegvallen van de vraag) voldoende hebben om te
> snappen hoe ze hun snoepje verdiend hebben.

Dat denk ik ook wel, in lijn met het Kluge Hans effect, maar ik denk dat niet in de laatste plaats de methode zelf het nodig heeft. Aan de menskant dus, 'klikker' is nmm voor mensen een uitstekende kleuterklas om te leren een consequente, eerlijke leermachine te kunnen zijn.

> Of het een meerwaarde is? Zelf denk ik natuurlijk van wel, zoals Piet zei,
> ik word ook graag betaald (hoewel ik ergens onderzoek las dat juist omdat
> je betaald wordt je het 'werk' gaat vinden, en geen 'plezier' meer).

Dat ligt aan de intrinsieke waarden van gedrag en beloning.
Betaald worden voor werk wil niet zeggen dat je vanwege de betaling dat werk leuk gaat vinden. De betaling veroorzaakt daar alleen een gedragseconometrisch effect waardoor je iets wat je zonder voldoende beloning niet zou doen... toch gaat doen als die beloning maar voldoende is. Dat is natuurlijk een schaal met schuivende panelen, want om aan straf te ontkomen doe je ook van alles, natuurlijk zo onbetrouwbaar als de pest als het om voorspelbaarheid gaat maar de beste opportune manier om aan straf te ontkomen zal per momentopname gekozen worden.
Gedrag en beloning kunnen ook andere, intrinsieke waarden hebben welke plezierig ervaren worden en die je eigenlijk alleen maar oproepbaar maakt, de credit-kant van die subjectieve schaal met schuivende panelen. Misschien uit te leggen aan de hand van oefeningen doen, rondjes en figuren rijden in een zandbak waar het paard totaal het nut niet van in ziet versus oefeningen doen waar het paard wél kan refereren aan een "nut" ervan, bijvoorbeeld door obstakels te gebruiken of, buiten, altijd ergens heen te rijden of doelen af te werken waar een intrinsieke beloning wacht.
Slalommen in een zandbak... nogal debiel, toch? als je ook gewoon rechtdoor kan... slalommen buiten rond boompjes o.i.d. is refereerbaar.
Volg datum > Datum: donderdag 20 september 2012, 9:3220-9-12 09:32 Nr:250298
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250285
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hempfling Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Nathalie Lagasse schreef op woensdag 19 september 2012, 12:02:

> Waar ik naar refereerde was eigenlijk een onderzoek met mensen (niet met
> dieren gedaan voor zover ik weet) waarin proefpersonen opdrachtjes kregen,
> puzzels, en bleek dat als ze betaald werden per puzzel ze eigenlijk minder
> gemotiveerd waren en minder presteerden en er minder plezier in hadden dan
> als ze niet betaald werden. Het feit dat er geen beloning aan hing maakte
> dat ze vrij waren om het plezier van het oplossen van de puzzel zelf te
> beleven. Als ik nu nog een verwijzing wist...

Ik had je niet helemaal juist gelezen, maar toch vind ik nog steeds dat het gewoon een gedragseconometrische kwestie is. Het doet mij denken aan dat 'wanneer je van je werk een hobby maakt, je een hobby armer bent'. Dat kan gebeuren maar dan is er altijd een dwangvariabele aanwijsbaar welke dat veroorzaakt, bij voorbeeld een tijdsdwang. Als je ineens je hobby 8 uur per dag leuk moet vinden gaat de lol er snel af. Altijd weer het verschil tussen willen en moeten, net als het verschil tussen een klik en de zweep.
Als er geen duidelijke aversief werkende variabele(n) aanwijsbaar is (zijn) betekent dat in eerste instantie, vermoed ik, dat daar niet goed genoeg naar gekeken wordt voordat er vage verklaringen in cognitieve zwarte dozen gezocht worden.
Volg datum > Datum: vrijdag 21 september 2012, 22:2021-9-12 22:20 Nr:250316
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250314
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hempfling Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op vrijdag 21 september 2012, 17:57:

> http://www.telegraaf.nl/video/video_opmerkelijk/12971861/__Varken_schiet_ge
> it_te_hulp__.html
>
> Hoe zou je dit kunnen verklaren

Het lijkt mij dat iemand de big geleerd heeft te zwemmen, of op zijn minst op aanwijzing in het water te gaan. Meer haal ik er niet uit.

> en wat gebeurt er nu precies?

'In the water. Go in the water' hoor ik aan de start van het filmpje. Dat is bedoeld voor bigmans.
In the water is een geit die dat denk ik duidelijk niet leuk vindt. Geit komt daar vast niet zomaar en uit zichzelf want geiten hebben een pokkehekel aan nattigheid! Wel heb ik de indruk dat er in het midden van het water iets is dat de geit een zeker houvast geeft en zo de geit tijdelijk op die plek houdt.
Bigmans 'redt' volgens mij helemaal geen geit en is totaal niet in geit geïnteresseerd, is dus ook geen 'hero pig'. Maar dat hoor je allemaal alleen als je het geluid niet uitzet. Ik vind ook hier weer dat het geluid uit moet.
Wat bigmans wel doet is asap naar de overkant badderen en daar iets leuks voor zichzelf zoeken zoals biggen normaliter doen... en dat er onderweg een geit in de weg moeilijk doet... welke verstandige big interesseert dat nou?

> Het is
> hartstikke positief, maar is het R? of P? en is het dan min of plus?

Geen idee. Die informatie geeft het fragment niet. En of het zo 'hartstikke positief' is hou je maar voor je eigen rekening. Ik weet het niet.

Misschien heb ik alles helemaal foutief maar dit is de info die ik uit het fragment haal, al is het niet veel ;-)
Volg datum > Datum: zaterdag 22 september 2012, 1:5822-9-12 01:58 Nr:250320
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250319
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hempfling Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op vrijdag 21 september 2012, 23:46:

> Maar stel nou eens dat die stem
> dat varken geleerd heeft om op commando in problemen geraakte geiten uit
> het water te redden.

Dat is al nonsens. Geiten raken niet in waterproblemen, daar zijn ze veel te handig en slim voor. Wat ik eigenlijk, eerlijk gezegd, denk is dat zowel geit als big min of meer in die vijver gesodemieterd zijn. Wat officiëler geformuleerd zie ik er geen beloond geleerd gedrag in; ook de big vertrekt linea recta uit het waterbeeld én uit het aandachtsbeeld. Dat laatste zou niet gebeuren bij beloond leren.
Misschien had ik me even moeten inhouden maar mede daarom heb ik eigenlijk een slecht gevoel bij dit zeer suggestieve maar feitelijk nogal lege fragment. Ik vind het niet leuk. Het doet me denken aan kinderen die van de trap af gestuiterd worden om te scoren bij het programma 'de leukste thuis'.

Ging mijn vorige post over wat ik waarneem, deze over wat ik er eigenlijk over denk maar niet weet.
Volg datum > Datum: zaterdag 22 september 2012, 19:2622-9-12 19:26 Nr:250326
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250324
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hempfling Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Christel Provaas schreef op zaterdag 22 september 2012, 18:11:

> e m kraak schreef op zaterdag 22 september 2012, 1:58:
>> Het doet me denken aan kinderen die van
>> de trap af gestuiterd worden om te scoren bij het programma 'de leukste
>> thuis'.
>>
> LOL

Wat is daar nou zo leuk aan dat je alsnog in een acute lachkramp-smiley schiet?
Volg datum > Datum: zaterdag 22 september 2012, 21:0522-9-12 21:05 Nr:250329
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250327
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: Hempfling Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Christel Provaas schreef op zaterdag 22 september 2012, 20:05:

> e m kraak schreef op zaterdag 22 september 2012, 19:26:
>
>> Christel Provaas schreef op zaterdag 22 september 2012, 18:11:

>> Wat is daar nou zo leuk aan dat je alsnog in een acute lachkramp-smiley
>> schiet?
>
> Je bent grappig en dat is niet zo vaak.

Wij 2en zijn wel echt tegenpolen, he? Ik vind er niks an.
Volg datum > Datum: dinsdag 25 september 2012, 20:2925-9-12 20:29 Nr:250408
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250394
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: clicker (tag) training met kinderen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
Piet schreef op dinsdag 25 september 2012, 12:11:

> iemand, sorry weet niet meer wie, vroeg of je clickertraining kunt
> gebruiken bij het opvoeden v an kinderen. Hier is een filmpje.
> http://www.youtube.com/watch?v=a48Ekorb2ho&feature=related

Nou noemen ze dit TAGtraining... en ik ben te lui geweest om precies uit te zoeken of dat hetzelfde behoort te zijn als clickertraining.
Want clickertraining zoals clickertraining bedoeld is, is dit nmm niet. Ik zie hier van alles in behalve clickertraining. Dat er een clicker gebruikt wordt wil niet zeggen dat het toch wel strakke schematische model van clickertraining gebruikt wordt. Je kunt zelfs een clicker gebruiken i.p.v. het belletje van Pavlov.

Via dit filmpje klikte ik door naar http://www.youtube.com/watch?v=RU0zEGWp56Y&feature=related
Waarmee onmiddelijk weer bewijs dat het blijkbaar toch wel erg moeilijke stof is. Zoek de fundamentele fout die aantoont dat het toch weer niet begrepen is....
Volg datum > Datum: dinsdag 25 september 2012, 20:4825-9-12 20:48 Nr:250409
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250405
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: clicker (tag) training met kinderen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
paulderidder schreef op dinsdag 25 september 2012, 20:13:

>
> Persoonlijk ben ik ook van mening dat we de kracht van clickertraining nog
> altijd te veel onderschatten.
> http://www.behavior.org/resource.php?id=336

Hier zit het clickertraining schema dus wel perfect in, ook zonder clicker. Niet overal maar dat wordt ook niet beweerd. Degenen die het serieus interesseert zoekt het hoe en waar maar na. Goed kijken, goed opletten.
Wat ik zeer interessant vind, is dat het verschil met operante conditionerings methoden zoals we dat bij andere diersoorten kunnen toepassen zo duidelijk is; de regressie treedt niet of nauwelijks op! Nog verder doordenkend, lijkt mij dat wanneer regressie wel optreedt er iets erg verkeerd zit tussen de oren (van je paard, o.i.d.).
Volg datum > Datum: woensdag 26 september 2012, 0:3726-9-12 00:37 Nr:250422
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250421
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: clicker (tag) training met kinderen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
AMA schreef op woensdag 26 september 2012, 0:25:

> Voor zover ik begrepen heb is TagTeach een soort clickertraining voor
> mensen waarbij een bepaalde handeling in kleinere stukjes wordt geknipt
> die veel makkelijker haalbaar zijn dan wat eigenlijk gevraagd wordt.

> TagTraining is dus op zich geen clickertraining, maar ze gebruikt wel een
> clicker.
>
> http://tagteach.blogspot.it/2012/07/tagteacher-profile-luca-canever.html

Kan ik helemaal in mee gaan. Ik vind het echter wel van belang dat varianten in leermethoden niet verhaspeld en verward worden.
Volg datum > Datum: woensdag 26 september 2012, 20:3826-9-12 20:38 Nr:250444
Volg auteur > Van: e m kraak Opwaarderen Re:250440
Volg onderwerp > Onderwerp: Re: clicker (tag) training met kinderen Structuur

e m kraak
Nederland


7960 berichten
sinds 5-5-2004
paulderidder schreef op woensdag 26 september 2012, 19:10:

>
> Als we over "training" spreken bedoelen we meestal het aanleren van
> gewenst gedrag. De meesten onder ons gebruiken niet één specifieke
> methode maar gebruiken ze een beetje door mekaar.

Die verhaspelarij is, denk ik, nu juist een belangrijke oorzaak van waarom er zoveel niet goed lukt.
Het sterke punt van 'clicker' is dat het leken leert met gebruikmaking van een duidelijk en beproefd schema hun dieren goed te beleren. Daarom, de kleuterklas waarvan de ervaring leert dat die door de meesten al moeilijk genoeg gevonden wordt. En absoluut niet denigrerend bedoeld want je kunt er een heleboel mee.
Zodra je echter een 'kleinigheid' verandert is het geen 'clicker' meer en als je aan de andere kant Pavlov's fluitje vervangt door een klikker wordt zijn klassieke conditionering niet ineens een operant 'clickeren'.

> Voor mij de kern van dit
> alles; ongewenst gedrag negeren - gewenst gedrag belonen! Of het nu om

Ongewenst gedrag negeren kan lang niet altijd.
Wat doe je met een inbreker die je huis leeg rooft?
Wat doe je met een woedende hengst die je aanvalt?

> kinderen of paarden gaat. De clicker is een ideaal instrument omdat het
> een herkenbare brug is voor paard of kind naar het vinden van het antwoord

Ik ben van die enig zaligmakende kant van de werking van de klikker wat minder overtuigd. Niet dat het niet goed werkt, maar het brugsignaal als constante kan ook best iets anders zijn, een lampje in een skinnerbox of een verbale cue, whatever. En in geval van dieren die goed opletten, zoals paarden, komt het Kluge Hans effect al snel bij kijken als je niet in een geïsoleerd laboratorium bezig bent. Dan zit je al snel met een mogelijke paradox omdat Kluge Hans sneller is dan jou geklikker, maar heel erg is dat meestal niet.
Je leest nu alle berichten van "e m kraak"
Warboel
Mix van alle berichten uit alle rubrieken (forum oude stijl)
 
7960 berichten
Pagina 381½ van 531
 InloggenBookmarks Woordenboek
UitloggenInstellingenForum-hulp!

Deelnemers online: 0 verborgen deelnemers.