klaas.feuth schreef op vrijdag 10 februari 2006, 8:20:
> ik hoop alleen gewoon dat er niemand omdat ze moeten verdienen
> van zijn principes afgaat, want ik ken iemand in den haag waar
> het wel zo bij gegaan is.
Klaas,
Van de principes afwijken, natuurlijk niet!! Daar zijn het tenslotte principes voor. Dat gevaar zie ik voor mezelf in ieder geval niet.
Ik reken 25,- Euro per paard. Ik vind dat een mooi bedrag, dat in evenwicht is met de verleende diensten.
Omdat ik het zelfbekappen probeer te stimuleren, betekent dat wel dat je een continue stroom van nieuwe klanten moet hebben, omdat je bij een deel van je klanten steeds minder vaak gaat komen. Daar moeten dus ook weer nieuwe klanten voor terugkomen.
Ik merk echter dat zonder reclame ze toch wel komen. En niet alleen om het natuurlijke bekappen, maar een groot deel komt ook simpelweg omdat je paardvriendelijk te werk gaat. Deze mensen maakt het verschil tussen traditioneel of natuurlijk niet zoveel uit. Vervolgens heb je dan de schone taak om het natuurlijk bekappen over de buhne te krijgen, hetgeen meestal wel lukt, als ze de resultaten zien.
Ik heb voor mezelf de volgende belangrijke kritische succesfactoren bepaald:
-veel clusteren, waardoor je weinig tijd verliest aan reizen, maar wel zodanig dat dit niet ten koste gaat van je klanten.
-veel uitleg geven waarom je op een bepaalde manier bekapt, zodat mensen ook enthousiast worden en je klanten zelf je aan andere klanten helpen.
-paardvriendelijk staat voorop, omdat dat voor nagenoeg alle klanten zeer belangrijk is.
-loyaliteit aan je klanten, ook diegene die verweg zitten. Bereikbaar zijn voor vragen en continue de dialoog aangaan met de klant.
-en uiteraard investeren. Een gezonde financiele uitgangspositie, zodat je een klant die redelijk ver zit wel kunt helpen. Mijn ervaring is dat als je dit met de klant overlegd zij geneigd zijn je aan nieuwe klanten te helpen. Ik begon met 1 klant net over de Belgische grens, en inmiddels ben ik een volle dag in die omgeving aan de slag en is het rendabel.
-regelmatig overleg met collega's over elkanders ervaringen. Zoals je weet hebben we dit nu een aantal keren gedaan en is het altijd weer positief.
Groet,
Simon